menu
Nederland heeft 187 pakketkluizen

Nederland heeft 187 pakketkluizen

Nederland kent maar 187 pakketkluizen die openbaar toegankelijk zijn. Het overgrote deel van de pakketkluizen in ons land is van PostNL. De 187 kluizen staan verspreid over Nederland, al heeft slechts 4 procent van alle huishoudens er een op loopafstand. Dat moet beter, vindt ACM.

Ecommerce News Nederland roept het eigenlijk al jaren: er moeten meer pakketkluizen komen! In 2016 opperden wij al voor kluisjes in de straat. “Een reeks kluizen tegen de achterkant van bushokjes aan, of bij glas- en papierbakken. Het straatbeeld wordt hiermee niet onnodig verstoord en die faciliteiten zijn vaak toch al op goed toegankelijke plekken gevestigd.”

Ecommerce News Nederland roept het al jaren.

Servicepunt eigenlijk geen goed alternatief

En vorig jaar interviewden we Gert Koudijs van de branchevereniging voor postale en bancaire retailers (VVP) en kwamen we tot de conclusie dat servicepunten (zoals een PostNL-afhaalpunt in een winkel) gebukt gaan onder de vele pakketjes en dat ze vaak niet eens uit de kosten komen. Ook toen opperden we de pakketkluis, oftewel een wand vol met kluisjes waar pakketbezorgers hun pakketje in kunnen stoppen.

‘Pakketkluis in Nederland nog niet erg gangbaar’

“De pakketkluis is in Nederland nog niet erg gangbaar, maar wordt door omringende landen wel veel gebruikt”, zo schrijven we toen onder meer. En die conclusie wordt nu ook getrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die heeft vandaag een marktstudie naar de last-mile pakketbezorging gepubliceerd.

De aanleiding hiervoor is dat thuisbezorging razend populair is (82 procent van alle pakketten wordt besteld voor bezorging aan huis), maar dat dit niet efficiënt of duurzaam is. Consumenten zijn vaak niet thuis, er worden heel veel inefficiënte kilometers afgelegd en natuurlijk spelen ook (maatschappelijke) kosten een belangrijke rol in het geheel.

Thuisbezorging is niet efficiënt of duurzaam.

ACM: ‘Pakketkluis kan goed alternatief zijn voor thuisbezorging’

Volgens de ACM kan directe aflevering in pakketkluizen of bij servicepunten een goed alternatief zijn voor thuisbezorging. Maar: “pakketkluizen worden nog relatief weinig gebruikt door consumenten en pakketvervoerders.”

Hoewel de meeste vervoerders van pakketjes stellen dat ze momenteel beschikken over een ‘bijna landelijk dekkend netwerk van servicepunten en pakketkluizen’, concludeert de ACM echter dat slechts 16 tot 52 procent van de huishoudens beschikt over minimaal één servicepunt of pakketkluis op loopafstand.

En die percentages worden vooral gevormd door de aanwezigheid van servicepunten, zoals een PostNL-balie in de supermarkt of een pick-uppoint in een tabakszaak. Onderzoek van de ACM toont aan dat er in Nederland in totaal iets meer dan 8.600 servicepunten en pakketkluizen zijn. Maar dit aantal wordt met name gevormd door servicepunten daarvan zijn er in ons land 8.452. Ons land kent daarentegen slechts 188 pakketkluizen, die overigens alleen door PostNL en DHL worden gebruikt.

Servicepunten en pakketkluizen in Nederland

Pakketvervoerder Servicepunten en buurtpunten Pakketkluizen
PostNL 3.305 105
DHL 2.604 82
UPS 974
DPD 825
GLS 744
Totaal 8.452 187

Bij bovenstaande tabel moet worden opgemerkt dat het wat pakketkluizen betreft alleen gaat om pakketkluizen die openbaar toegankelijk zijn. Dus geen pakketkluizen in kantoorpanden of appartementencomplexen. En de cijfers bij DHL zijn inclusief servicepunten en pakketkluizen van derden waar DHL aangegeven heeft te leveren.

De servicepunten, buurtpunten en pakketkluizen staan verspreid door heel Nederland. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen er zo een op loopafstand (binnen een straal van 500 meter) heeft. De ACM heeft ook gekeken naar wat de dekking is van de verschillende netwerken (servicepunten en pakketkluizen) van pakketbezorgers. Hieruit blijkt dat 63 procent van de huishoudens een servicepunt of pakketkluis op loopafstand heeft.

63% van de huishoudens heeft een bezorglocatie op loopafstand.

Maar consumenten kunnen als ze iets bestellen in een webwinkel vaak niet kiezen welke pakketvervoerder de logistiek afhandelt. Dat dekkingspercentage van 63 procent geeft dus geen goed beeld van de nabije beschikbaarheid van bezorglocaties. Wel biedt marktleider PostNL met 52 procent de grootste geografische dekking.

1 op 25 huishoudens heeft pakketkluis op loopafstand

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat slechts 4 procent van de huishoudens in Nederland een pakketkluis heeft op afstand: 2 procent heeft er een van PostNL in de buurt, 0,3 procent van DHL en 1,6 procent van De Buren.

Aanbieder Aantal huishoudens Percentage
Pakketkluizen PostNL 183.946 2%
Pakketkluizen DHL (zonder De Buren) 24.979 0,3%
Pakketkluizen De Buren 129.418 1,6%
Alle pakketkluizen 328.074 4,0%

Nederland loopt achter in Europa

De ACM heeft ook geconcludeerd dat Nederland in vergelijking met andere landen in Europa achterloopt met betrekking tot het aantal pakketkluizen. De schatting is dat Nederland 11 pakketkluizen heeft per één miljoen inwoners, terwijl dit in Duitsland (54), Spanje (87) en zelfs België (18) veel hoger ligt.

Conclusie

Al met al trekt de ACM de conclusie dat de last-mile pakketbezorging in ons land goed functioneert. Maar dat de capaciteit van bezorgnetwerken moet worden uitgebreid en de bezorging door pakketvervoerders efficiënter moet.

“Pakketkluizen zijn voor de meeste consumenten (nog) geen reëel alternatief voor thuisbezorging. Daarnaast zorgt de exclusieve inzet van servicepunten of pakketkluizen door een pakketvervoerder ervoor dat lang niet alle servicepunten of pakketkluizen voor consumenten een optie zijn. Hoe meer verschillende vervoerders kunnen bezorgen in pakketkluizen of servicepunten, hoe vaker ze gebruikt zullen worden door consumenten.”

Pakketkluis voor meeste consumenten geen alternatief voor thuisbezorging.

Het concludeert verder dat de bezorging via servicepunten en pakketkluizen leidt tot een verminder van het aantal vervoersbewegingen. Dit omdat pakketjes nu (in tegenstelling tot bezorging aan huis) vaker bij de eerste bezorgpoging bij de consument belanden.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch