menu

Ecommerce: check kredietwaardigheid!

Experian e-Commerce Check kan kredietwaardigheid controlerenWebwinkels wordt een nieuw en uniek product beloofd: de e-Commerce Check. Het moet webwinkeliers inzicht geven in het frauderisico en de kredietwaardigheid van de klant. Kredietinformatie-leverancier Experian beweert dat hun product zich van anderen onderscheidt op prestatie, snelheid en betrouwbaarheid.

Als de klant zijn/haar initialen, achternaam, postcode en huisnummer heeft opgegeven wordt het de webwinkelier binnen één seconde duidelijk wat het risico op (identiteits)fraude is.

Drie varianten
De e-Commerce Check wordt geleverd in drie varianten. De ‘light’-variant van het systeem koppelt terug of de identiteit en het adres bestaan en of de persoon herkend wordt op het adres. Ook krijgt de webwinkelier het wanbetalingsniveau per postcodegebied te zien. De ‘basic’-variant checkt ook het woningtype, het aantal recente aanvragen van de klant en de bekendheid van het opgegeven telefoonnummer. De ‘advanced’-variant geeft een volledig beeld inclusief gedane betalingen, waarde van het pand en inkomensklasse.

“Webwinkels zetten dit nieuwe product in als een effectief middel tegen identiteitsfraude, een probleem dat webwinkels jaarlijks miljoenen schade berokkent”, aldus Jeroen Vis, e-commerce-specialist bij Experian. “De e-Commerce Check herkent namelijk gemiddeld 80 tot 90% van de Nederlandse e-commerce-consumenten op het adres vanwaar zij bestellen. Tevens kunnen webwinkels hun betalingsopties nog beter afstemmen op het profiel van hun klanten en zo hun winstgevendheid optimaliseren.”

Achteraf betalen, vooraf checken
Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven in de ecommerce bezig zijn met kredietwaardigheid, waarschijnlijk door de opkomst van achteraf betalen, dat populairder is geworden met spelers als Klarna en Afterpay op de markt. Nu kan het bieden van achteraf betaling de conversie laten stijgen, veel bedrijven zijn toch nog huiverig om hiervoor te kiezen, uit angst voor fraude en wanbetaling. Experian denkt hier een goede oplossing op gevonden te hebben met de lancering van de e-Commerce Check.

Kredietwaardigheid
Webwinkels krijgen de informatie voorgeschoteld en kunnen zelf ook kiezen of zij het risico willen lopen of niet. Dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde partijen als Klarna en Afterpay, die soms juist kritiek krijgen dat ze te veel afwijzen. Met de e-Commerce Check kan de webwinkelier zelf de afweging maken. Dat wil niet zeggen dat die bij iedere gecheckte klant zelf moet aangeven er zaken mee te doen of niet. Het is mogelijk om de output via een XML/Soap-interface te automatiseren. Wat inhoudt dat de webwinkelier kan instellen dat er enkel met klanten met een kredietwaardigheidscore van minstens getal X zaken wordt gedaan. Als de webwinkel beschikt over een historisch bestand, dan geeft Experian ook een op maat gesneden advies vanaf welke score klanten geweigerd of geaccepteerd zouden moeten worden.

Kosten e-Commerce Check
De kosten variëren ‘van de prijs van één tot twee postzegels’, zo verzekert Jeroen Vis ons. “De meeste klanten gebruiken onze checks op pay-per-use basis en zitten daarmee niet aan een bepaalde afname-verplichting.”

De check is sinds 10 juni live. Met welke webwinkels ze hebben proefgedraaid mogen ze helaas niet zeggen, maar Experian benadrukt wel dat achteraf betaling vooral belangrijk is voor fashionwinkels en voor voormalige postorderbedrijven die de stap naar ecommerce hebben gemaakt. Met dit soort partijen hebben ze dan ook de testfase doorgelopen.

Tags

Reacties