Door achteraf betalen vaker onnodige aankopen

Door achteraf betalen vaker onnodige aankopen

Sinds de komst van ‘buy now pay later’ (BNPL) doet ruim een vijfde van de Nederlandse consumenten vaker onnodige aankopen. Vooral de jongere generatie is hier vatbaar voor. Voor 20 procent van de respondenten is de optie BNPL of betalen in termijnen zelfs zo belangrijk dat ze alleen nog winkelen bij (web)winkels die dit aanbieden.

Dit blijkt uit onderzoek van Lightspeed, die een marktbureau opdracht gaf om Nederlandse consumenten te vragen naar hun betaalgedrag. In totaal deden 1.000 consumenten mee. Ruim een vijfde van hen (22 procent) gaf aan dat zij door de komst van BNPL vaker onnodige aankopen doen. Een ruime meerderheid (59 procent) hiervan is tussen de 18 en 34 jaar. Onder de generatie van 35 tot 54 jaar is dit 31 procent.

Twintig procent stelt betaling zo lang mogelijk uit

Van de respondenten vindt 20 procent de optie BNPL of betalen in termijnen zo belangrijk dat ze alleen winkelen bij spelers die dit aanbieden. Dit is niet zonder risico: 12 procent doet vaker aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Ook stelt 20 procent van de consumenten het betalen van de rekening zo lang mogelijk uit.

12% doet aankopen die ze niet kunnen betalen.

Hier staat tegenover dat het merendeel van de respondenten wel degelijk de risico’s kent. Zij gaven aan door deze betaalopties bang te zijn om in de schulden te belanden (30 procent) en het inzicht in hun uitgaven te verliezen (30 procent). Daarnaast maken ze zich zorgen over de gevolgen van het missen van een betaling (27 procent) of dat ze de rekening niet meer kunnen voldoen (20 procent).

‘BNPL-diensten niet meer weg te denken uit retail’

Onder de respondenten heeft 22 procent nog nooit gebruikgemaakt van BNPL. Nog eens 23 procent aarzelt, omdat ze liever gelijk eigenaar worden van hun aankoop. “BNPL-diensten zijn niet meer weg te denken uit het retaillandschap”, zegt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed. “Een grote groep consumenten maakt hier graag gebruik van, maar het brengt ook risico’s mee voor de groep die gevoelig is voor ondoordachte financiële uitgaven.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten