menu
lightspeed ecommerce

Zalando.nl bestaat tien jaar

Zalando.nl bestaat tien jaar

Zalando kwam in 2010 vrij agressief ons land binnen. Maar in een relatief korte tijd wist de Duitse schoenenwebwinkel uit te groeien tot een populaire en alom aanwezige fashionspeler. Zalando blikt nu feestelijk terug, onder andere via een samenwerking met tien Nederlandse fashionmerken.

Hier op de redactie kunnen we het ons nog goed herinneren toen Zalando haar intrede deed in Nederland. Het Duitse ecommercebedrijf, dat in 2008 werd opgericht als Rocket Internet’s kloon van Zappos, ging gelijk als een marketingmachine tekeer. Destijds zag je Zalando overal: op tv, op de radio en natuurlijk ook online.

Zalando: meest irritante reclame van 2011

Ze wisten vooral heel goed de aandacht te trekken met een tv-commercial, waarin naakte mensen, schreeuwende dames en overduidelijke nasychronisatie de boventoon voerden. Met deze reclame wist het zelfs een Loden Leeuw te winnen voor meest irritante reclame van 2011:


Homepage vol tekstlinks

Maar ook op het gebied van SEO wist Zalando van wanten. De homepage van de webshop bevatte in de begindagen een zeer groot tekstblok met allemaal interne links naar verschillende soorten schoenen. Op het eerste oog bedoeld om de bezoeker te begeleiden, maar stiekem vooral bedoeld om in Google te ranken op woorden als ‘schoenen online kopen’, een strategie die zeer succesvol was.

En ook deze blijft leuk: bezoek deze gearchiveerde homepage van Zalando uit september 2010 en tik ‘schoenen’ in bij de zoekfunctie van je browser. Je zult 66(!) resultaten zien.

Zalando paait fashionbloggers

Zalando was twee jaar later ook slim genoeg om invloedrijke bloggers te betrekken bij haar marketingcampagnes. Het riep de Blogger Awards 2013 uit, waarbij modebloggers werd opgeroepen om zoveel mogelijk fans te laten stemmen (en stemmers maakten gelijk kans op een cadeaubon ter waarde van 100 euro).

In 2019 had Zalando aan overtuigingskracht niks ingeboet; het eindigde op nummer één in de Persuasion Index 2019. Dit is een top 100 van online mode-retailers, gerangschikt op wie het beste overtuigingskracht en personalisatietechnieken inzet om zo consumenten te verleiden tot aankoop.

Zalando weet consumenten als geen ander te verleiden tot aankoop.

Meer dan alleen schoenen

Qua marketing is er dus weinig veranderd voor Zalando, qua assortiment des te meer. Werd het in 2010 nog in de markt gezet als een online schoenenverkoper, vandaag de dag is het veel meer dan dat. Wie nu Zalando.nl bezoekt, kan er terecht voor schoenen, kleding, sportartikelen en verzorgingsproducten.

Zalando is ook platform voor externe verkopers

En Zalando verkoopt niet alleen zelf, het heeft tal van retailers en modemerken in haar verkopersnetwerk. En de helft van de merken en retailers die via Zalando verkoopt, doet ook de fulfilment via het Duitse bedrijf. Op dit moment zijn meer dan 1800 winkels aangesloten bij Zalando.

Zalando viert vandaag haar tiende verjaardag in ons land met een campagne, waarbij het samenwerkt met tien Nederlandse merken, zoals Scotch & Soda, G-Star en WE Fashion. Van deze merken werden de tien meest iconische items van het afgelopen decennium ‘geüpcycled’ door modehuis RVDK Ronald van der Kemp.

Zalando, 10 jaar in Nederland.
Zalando, 10 jaar in Nederland.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch