Zalando: amper groei of zelfs krimp in 2023

Zalando: amper groei of zelfs krimp in 2023

Zalando zag zijn winst voor rente vorig jaar meer dan halveren. De omzet steeg licht met 3 procent ten opzichte van 34 procent het jaar ervoor. Na een pittig jaar voorspelt de modegigant daarom een mogelijke krimp in 2023.

Zalando maakte vandaag zijn jaarcijfers bekend. De retailer kondigde onlangs nog aan honderden banen te schrappen vanwege de economische situatie. Daarnaast verhoogt het platform deze zomer de tarieven voor verkopers.

EBITDA meer dan gehalveerd

Het afgelopen jaar kwam Zalando’s winst voor rente (EBITDA) uit op 184,6 miljoen euro. Dat is een daling van 60 procent ten opzichte van 468,4 miljoen euro een jaar eerder. De brutowinst daalde tot 16,8 miljoen euro. Dit staat in schril contrast met de maar liefst 234,5 miljoen euro in 2021.

Omzet groeit met 3 procent

Boven de streep groeide Zalando’s bruto handelswaarde een schamele 3,2 procent tot 14,7 miljard euro. De omzet van het platform komt uit op 10,3 miljard euro. Dat is een lichte daling van 0,1 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Het aantal orders nam toe, al is de bestelwaarde lager.

Het klantenbestand van Zalando groeide weliswaar van 48 miljoen naar 51 miljoen. Ook het aantal bestellingen steeg in 2022, al is de gemiddelde orderwaarde lager.

Mogelijke krimp in 2023

Na jaren van groei krijgen de cijfers van Zalando een klap na de pandemie. Voor 2023 verwacht het bedrijf een maximale groei van 4 procent. Het platform houdt zelfs rekening met een krimp van 1 procent.

“We keren op termijn terug naar groei in dubbele cijfers.”

De moderetailer zegt het klantenbestand van loyaliteitsprogramma Zalando Plus uit te willen breiden. Deze klanten geven namelijk drie keer zoveel uit als de gemiddelde gebruiker. “Onze ambitie voor de lange termijn blijft hetzelfde”, zegt mede-CEO Robert Gentz. “We zijn ervan overtuigd dat we op middellange termijn terug zullen keren naar een dubbelcijferige groei van het handelsvolume.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten