Zalando schrapt merken van platform
Ecommercegigant Zalando stroomlijnt het assortiment. Vanaf 30 juni gaat het producten van meerdere merken verwijderen. Daarna wordt het merk volledig verwijderd uit de gegevens van het platform.
Eerder deze maand maakte Zalando de jaarcijfers van 2022 bekend. De winst voor rente (EBITDA) daalde in dat jaar 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Als gevolg daarvan voert het enkele veranderingen in. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat het honderden banen schrapt. Ook verhoogt het dit jaar de tarieven voor verkooppartners.
Schrapping aangekondigd in email
Nu heeft het platform verschillende Duitse fabrikantenmerken laten weten dat ze niet langer deel uitmaken van Zalando’s assortimentsstrategie. Producten van deze merken worden voor 30 juni verwijderd van alle marktplaatsen, waarna het merk volledig uit de data wordt verwijderd.
‘Zalando bevestigt dat meer merken getroffen gaan worden.’
Volgens de mail worden de merken Auden Cavill en Jimmy Sanders geschrapt, maar het platform heeft al bevestigd dat meer merken getroffen gaan worden. Welke merken en producten dit precies zijn, kan het niet aangeven. “Aangezien dit proces nog gaande is, kunnen we momenteel geen informatie geven over hoeveel merken dit betreft”, zei een woordvoerder van Zalando tegen vakblad Internet World.
‘Kwaliteit boven kwantiteit’
Het is nog onduidelijk hoe het platform bepaalt welke merken het gaat schrappen. De verandering lijkt deel uit te maken van de nieuwe strategie van het bedrijf, die werd aangekondigd tijdens het bekendmaken van de jaarcijfers. “Een ongeëvenaarde selectie hebben is goed, maar wat we echt willen is onze klanten een relevante en gecureerde selectie bieden”, zei CEO Robert Gentz toen tijdens de persconferentie.
‘We willen onze klanten een relevante en gecureerde selectie bieden.’
Het bedrijf zegt te gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. Merken vermoeden dat Zalando grotere en duurzame merken van het assortiment zal houden. Daarnaast krijgen individuele marktplaatsen meer zeggenschap over het assortiment, waardoor er ruimte komt om lokale populaire merken toe te voegen. Door de nieuwe strategie van het platform krijgen waarschijnlijk meer merken de komende maanden dezelfde email.
Reacties