menu

Wordt Google Shopping hét winkelportaal?

Google Shopping wordt steeds interessanterZo aan het eind van het jaar doen speelgoed-lijstjes het altijd goed. Dat beseft ook Google, dat het meest populaire speelgoed toont in haar online winkelportaal Google Shopping. De consument krijgt echter geen simpele lijst voorgeschoteld, maar heuse 3D-foto’s, vergezeld van een overzicht met online en offline winkels en recensies van gebruikers. Er wordt verder steeds serieuzer gewerkt aan Google Shopping als hét online winkelportaal.

Via de Amerikaanse versie van Google Shopping kun je zien welk speelgoed momenteel populair is. De foto’s kun je vervolgens in 3D-modus bekijken, waardoor je door het slepen met de muis het speelgoed van alle kanten eens goed kunt bekijken. Klik in je in de lijst op een van de foto’s dan word je geleid naar een productpagina op Google Shopping, waarna er gelijk een pop-upscherm verschijnt waarin de 3D-foto te bezichtigen is. Klik je de foto weg, dan verschijnt de productpagina, waar je kunt zie welke (online) winkels dit product leveren en welke winkels dit het goedkoopst doen. Je kunt filteren op webwinkels die geen verzendkosten hanteren en webwinkels die opgeknapte of gebruikte varianten verkopen.

 

Offline shoppen, online inlezen en vice versa
Dit is een van de vele (kleine) toevoegingen die Google implementeert om zo met Google Shopping dé eindbestemming te worden voor shoppers die online op zoek zijn naar productinformatie en leverende webwinkels. Sameer Samat, de vice-president van Google Shopping, zegt dat de inspanningen van het bedrijf volgen op de veranderingen in het consumentengedrag en het samensmelten van de online en offline wereld, vooral als het aankomt op shopbehoeftes. Zeventien procent van de shoppers bezoekt eerst een winkel en koopt daarna online, terwijl 51% van de mensen die een product in de winkel koopt eerst online informatie heeft opgedaan, zo legt Samat uit. " Dat is een goed voorbeeld van waar we naartoe willen vanuit ons bedrijfsstandpunt. We willen het leven van de klant gemakkelijker maken, ze tijd besparen en intenties zo snel mogelijk omzetten in acties."

Plattegrond van winkelcentrum in Google Maps
Dat Google zich steeds nadrukkelijker bemoeit met die samensmelting tussen online en offline werelden, blijkt ook wel uit het feit dat het een tool heeft toegevoegd aan Google Maps, waarbij winkeliers en bedrijven plattegronden van hun panden en winkelcentra kunnen toevoegen aan de populaire kaartendienst van Google. In de praktijk kan dit opleveren dat een consument graag offline wil shoppen in het winkelcentra, maar dat hij van tevoren eerst wil weten of winkel A wel in dat winkelcentrum is gevestigd en zo ja, waar in het winkelcentrum die winkel dan precies is. Met de in Google Maps verwerkte plattegronden moet zoiets een peulenschil zijn om op te zoeken. In België zijn de plattegronden van een aantal stations, musea en winkelcentra al toegevoegd aan Maps.

Ook heeft Google recent huidige aanbiedingen en kortingen toegevoegd aan de productlijsten in Google Shopping en onthulde het de tool Shortlists, dat gebruikt kan worden voor het researchen van producten en het discussiëren over aankopen met vrienden en familie. Tellen we daar ook nog de steeds groter wordende lijst van reclamemagazines die Google heeft toegevoegd en het is wel duidelijk dat de zoekgigant – in ieder geval in Amerika – steeds meer serieus werk maakt van Google Shopping en het er alles aan doet om het een succes te maken.

Tags

Reacties