menu

Wie vecht voor onze rechten in Brussel?

wat weet UGAL eigenlijk over ecommerce?Terwijl de Thuiswinkel Organisatie deze weken hard knokt voor betere voorwaarden en meer ondersteuning voor internetondernemers, werd gisteren in Helsinki door een grote groep winkeliers uit delen van Europa, de kant van ecommerce voor de detailhandel besproken. Wie zijn ze en wat hebben zij zoal over ecommerce te zeggen?

UGAL – The Union of Groups of Independent Retailers of Europe
Afgelopen woensdag en donderdag zaten vijftig leden van de UGAL bij elkaar om te praten over de ontwikkelingen binnen, en de gevolgen van, ecommerce binnen de detailhandel. De UGAL is een Europese vereniging waarbij meer dan driehonderdduizend ondernemers zijn aangesloten, die samen goed zijn voor meer dan vijfhonderdvijftig miljard euro. Individuele (herkenbare) leden zijn o.a. de Spar, Intersport, Expert en vele anderen. De meeste leden zijn indirect lid. Bijvoorbeeld via lokale organisaties die nauw verbonden zijn met de UGAL.

Thema bijeenkomst: Ecommerce
De reden dat vijftig leden bij elkaar kwamen, stond dit keer in het teken van de Europese ecommerce. Zo houdt de organisatie goed de ontwikkelingen binnen Brussel in de gaten. Ook UGAL is niet altijd even blij met de consumentenbeschermende regels die de Europese politiek ondernemers wil opleggen. Volgens Dr. Peter Hampl, president van UGAL, houdt de organisatie nauwlettend de discussie in de gaten, waarin de consumentenbescherming besproken wordt. Aan de hand daarvan kwam de organisatie gisteren met een persbericht.

Bescherming consumenten ruim voldoende
Als we het persbericht zo doorlezen is de conclusie van de tweedaagse bijeenkomst van leden van de UGAL, dat de ondernemers het nu al niet voor het zeggen hebben. De dagen gingen voor een groot gedeelte over supermarkten en vergelijkbare detaillisten en daarin zijn geen monopolies. Consumenten bepalen elke dag weer, wat zij kopen en waar zij het kopen. Consumenten hebben dus al de macht in handen. UGAL ziet dus geen reden voor de Europese Unie om meer beschermende regels voor de consumenten op te stellen.

Wat weet de UGAL er eigenlijk zelf vanaf?
Bovenstaande conclusie is prettig voor ondernemers. Maar deze delen bijna alle ondernemersverenigingen en brancheorganisaties. Liever zien deze zo min mogelijk regels vanuit Brussel. De conclusie zelf, vonden wij dus niet zo spannend. Wel de manier waarop het gebracht werd. Als we het persbericht lezen, is  het zo juridisch en saai beschreven dat we ons afvragen of deze mensen wel echt verstand van de hippe branche van ecommerce hebben.

Als je online op zoek gaat naar de organisatie vraag je je bijna af of het nog wel bestaat. Veel meer dan de eigen website, zul je in Google niet zo snel vinden. Met een website, inclusief enkele broken links of bizar lang ladende pagina’s en de laatste jaarcijfers uit 2008 vraag je je af wat deze organisatie nog voor de branche kan betekenen. Je vraagt je af of de organisatie wel eens gehoord heeft van ecommerce, als je de eigen website ziet. Social media of aantrekkelijke teksten, konden wij in ieder geval niet vinden.

Moeten dit nu de mensen zijn die onze zaken vertegenwoordigen?

Tags

Reacties