Belgische ecommerce sterkste groeier van Europa
De ecommerce in België is vorig jaar harder gegroeid dan de online retailindustrieën in andere Europese landen zoals Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Met een verwachte recordomzet van meer dan 9 miljard euro zou de online omzet met 13,4 procent zijn gestegen ten opzichte van 2015.
En daarmee overlegt België een grotere groei voor de ecommerce dan in landen als Frankrijk (9,4 procent groei), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,8%) en het Verenigd Koninkrijk (+10,1%), zo blijkt uit cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe. Daarbij wordt uitgegaan van een ecommerce-omzet van meer dan 9 miljard euro in 2016, iets wat in april 2016 ook al werd voorspeld door de Ecommerce Foundation. Dat getal is aanzienlijk hoger dan de 7,43 miljard euro die Comeos had berekend.
Vorig jaar heeft driekwart van de Belgen die ouder is dan 15 jaar online gewinkeld. En als er wordt gekeken naar alleen de senioren, dan is het alsnog meer dan de helft die in 2016 wel eens online iets heeft besteld. Belgen geven via het internet ook steeds meer geld uit aan producten en diensten, zo werd er vorig jaar gemiddeld 1.265 euro uitgegeven. Hierin moet de Belg het wel ruimschoots afleggen tegen de Brit die gemiddeld 4000 euro uitgeeft.
‘We dienen voorsprong op buurlanden vast te houden’
Maar dit soort cijfers tonen tegelijkertijd ook aan dat ecommerce in België nog sterk kan groeien, iets wat Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, ook denkt. “Ecommerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent. Denk maar aan de nieuwe maatregeling betreffende nachtarbeid. In vergelijking met de buurlanden is België er sterk op vooruit gegaan met 13,4%, een voorsprong die we dienen te behouden.”
Reacties