Ecommerce in België groeit naar €9,6 miljard in 2016

Ecommerce in België groeit naar €9,6 miljard in 2016

De ecommerce in België groeide het afgelopen jaar uit tot een business die 8,2 miljard euro waard is. Voor dit jaar zijn de verwachting dat de online retail-industrie in ons land een totale waarde vertegenwoordigt van 9,6 miljard euro.

Dat blijkt uit een rapport dat de Ecommerce Foundation, in samenwerking met BeCommerce, heeft opgesteld over de online retailmarkt in België. Hierin staan allerlei cijfers, trends en ontwikkelingen omtrent de vaderlandse ecommerce.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de ecommerce vorig jaar met 34,2 procent groeide, wat wel erg hoog is als je het vergelijkt met de groeicijfers in eerdere jaren. Volgens de organisatie komt dit doordat onderzoeksbureau GfK de omzet niet nauwkeurig genoeg had gemeten in de eerste jaren. Desondanks verwacht het dat de ecommerce-verkopen dit jaar met 16,5 procent zullen toenemen om zo een totale omzet van 9,6 miljard euro te bereiken.

Ecommerce België 2016

Populaire ecommerce-categorieën in België
Vorig jaar hebben 6,9 miljoen Belgen (74% van de bevolking) op z’n minst één online aankoop gedaan. Vooral producten vonden hierbij gretig aftrek, al waren het de online diensten die het meest geld opleverde. Niet zo gek als je bedenkt dat de populairste service-categorieën gevormd worden door vliegtickets & accomodatie (81%), tickets voor attracties en evenementen (72%) en geheel verzorgde vakanties (61%). Qua producten zijn met name kleding, telecom en media & entertainment de populairste productcategorieën.

Mcommerce in België
Vorig jaar gebruikte 55 procent van de bevolking ouder dan 15 jaar een smartphone. Mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt om online bestellingen te doen. Zo wisten mobiele verkopen vorig jaar een totaal van 969 miljoen euro om te zetten, waarvan 600 miljoen door de tablet tot stand kwam.

Populaire betaalmethoden in België
De Ecommerce Foundation heeft ook gekeken naar de populairste online betaalmethoden in België. Hieruit kwam naar voren dat, in percentage van de online bestedingen, creditcards met 46% het meest gebruikt zijn. Daarna volgen Bancontact (23%), bankoverschrijving (13%) en PayPal (8%).

“Interessant om te zien dat creditcards qua online betalingen nog steeds beter presteren dan de nationale debetkaart Bancontact/Mister Cash. Het antwoord ligt ‘m waarschijnlijk in het feit dat veel Belgische shoppers buiten de landsgrenzen kopen en betalen, dat consumenten door lokale loyaliteitsprogramma’s worden beloond om het gebruik van de creditcard en in het voordeel dat ze hebben wat betreft consumentenbescherming”, zo zegt Erik van den Heuvel, CMO bij About-Payments.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten