Ecommmerce blijft groeien, maar anders dan gedacht

Ecommmerce blijft groeien, maar anders dan gedacht

De meeste Europese internetgebruikers shoppen volop online. Ecommerce groeit nog steeds, maar langzamer dan voorheen. Vorig jaar is de Europese online B2C-omzet met 6 procent gestegen naar 899 miljard euro. De groei is de helft minder dan in 2021.

Dit blijkt uit onderzoek van Ecommerce Europe en EuroCommerce. In 2021 groeide ecommerce in Europa nog met 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. In 2022 zorgde West-Europa voor 67 procent van alle online omzet. Oost-Europa draagt hier nog maar 2 procent aan bij.

Inflatie als reden stagnerende groei

Dat ecommerce minder hard dan voorheen groeit, is vooral het gevolg van de inflatie. De hogere prijzen zorgen voor een stijgende omzet. Dit werd deels gecompenseerd door meer diensten. Echter werden er in verschillende landen minder diensten aangeboden. Dit jaar kunnen we weer herstel verwachten. De inflatie neemt af. Hierdoor verwachten de onderzoekers toch weer een groei van 2 procent.

“Doordat de inflatie afneemt, verwachten onderzoekers toch een groei van 2 procent in 2023.”

AI geeft ecommerce een boost

Ecommerce maakt naar verwachting in 2030 voor 30 procent deel uit van de totale retailomzet. De verwachting is dat nieuwe technologie in de toekomst zorgt voor een stijgende online verkoop. Op dit moment wordt AI al volop toegepast bij het bedenken van slimme algoritmes om de klantvraag te voorspellen. Dit zorgt voor precies genoeg voorraad en voorkomt afval. Ook tweedehands verkoop komt steeds meer voor en zorgt ervoor dat ecommerce blijft groeien.

Maroessia

Maroessia

Maroessia Karpenko werkt sinds 2023 voor Ecomercenews.nl, onderdeel van Zietuwel. Ze schrijft vooral nieuws- en achtergrondartikelen.

Bekijk alle berichten van Maroessia

Gerelateerde berichten