Europese ecommerce groeit 13% in 2021

Europese ecommerce groeit 13% in 2021

De omzet van ecommerce in Europa groeit door in 2021. Anderzijds is het online winkelend publiek het afgelopen jaar licht afgenomen. Na een groeispurt in 2020 vertraagt en stabiliseert de sector.

Dat blijkt uit het nieuwe 2022 European E-commerce Report van belangenbehartigers EuroCommerce en Ecommerce Europe. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Centre for Market Insights van de Hogeschool Amsterdam en bevat data over 37 Europese landen.

Groei vertraagt in 2022

In 2021 was ecommerce in Europa 718 miljard euro waard. De omzet groeit met 13 procent gestaag door en neemt zelfs licht toe. De onderzoekers voorspellen in 2022 verdere groei, maar verwachten wel een vertraging met een groeipercentage van 11 procent naar 797 miljard euro.

“In 2021 was de Europese ecommerce 718 miljard euro waard.”

Hoewel de omzet toeneemt, is het aandeel online shoppers licht gedaald. Afgelopen jaar kocht 73 procent van de Europese internetgebruikers online tegenover 74 procent in 2020. Volgens het rapport zijn consumenten dan ook voorzichtiger geworden door de oorlog in Oekraïne, inflatie en bevoorradingsproblemen. Over het algemeen keert de sector terug naar het niveau van voor de pandemie.

Nederland meeste online shoppers van Europa

Hoewel Oost-Europa een sterkere groei doormaakte, heeft West-Europa nog steeds het hoogste omzetaandeel in handen met 63 procent. Ter vergelijking, Oost-Europa genereert 2 procent van de totale omzet in Europa.

Voor het eerst telt Noord-Europa het grootste percentage online shoppers (86 procent), gevolgd door West-Europa (84 procent). Ons eigen land telt de meeste online shoppers onder internetgebruikers (94 procent). Denemarken en Zweden hebben een gedeelde tweede plaats (beiden 92 procent).

“40% van de online aankopen is crossborder.”

De populairste productcategorie in Europa is mode. Kleding, schoenen en accessoires zijn goed voor 68 procent van de online aankopen in de afgelopen 3 maanden. Klanten kopen nog altijd het meest bij webshops uit eigen land (84 procent). Daarnaast is 40 procent van de recente aankopen crossborder.

‘Bedrijven moeten digitale investering verdubbelen in 2030’

“De oorlog in Oekraïne zal, hoewel nog moeilijk in te schatten, grote gevolgen hebben voor de Europese economie en ecommerce markten,” zegt secretaris-generaal Luca Cassetti van Ecommerce Europe. “Veel van onze leden hebben al afnames in consumentenvertrouwen en koopkracht gerapporteerd, grotendeels door hoge energieprijzen, inflatie en onzekerheid over de toekomst.”

“Veel leden zien consumentenvertrouwen en koopkracht afnemen.”

Bedrijven zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tot 2030, aldus directeur-generaal Christel Delberghe van EuroCommerce. “Een digitale aanwezigheid wordt voor veel bedrijven een kwestie van overleven. Onze klanten verwachten van ons dat we een naadloze ervaring bieden, met verschillende combinaties van online en offline interacties.”

Vooral kleine en middelgrote ondernemingen hebben behoefte aan meer ondersteuning op het gebied van digitale tools, aldus Delberghe.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten