menu

Wat is de beste retourstrategie? Denk mee!

Wat is de beste retourstrategie? Denk mee!Hoe ziet de ideale retourstrategie eruit voor online fashion-retailers? Natuurlijk is daar geen eenduidig antwoord op te geven. Zoiets hangt af van verschillende factoren zoals positie in de markt, het kledingtype dat verkocht wordt en hoe het businessmodel eruitziet. M3 Consultancy is bezig met een onderzoek naar de ideale retourstrategie en kan je hulp, mocht je online kleding verkopen, zeer goed gebruiken!

Begin februari kregen we een tweet van Joëlle van der Pol, stagiaire bij M3 Consultancy, met de opmerking dat ze het antwoord onderzoekt op onze vraag: “Hoe hebben retouren positief effect op je winst?” uit ons artikel over of gratis retouren het nieuwe verzenden is. Wij schreven toentertijd: “Natuurlijk willen consumenten liever iets gratis retour kunnen sturen. Veel interessanter is het om te weten of dit dan ook werkelijk gebeurt en of het dus, zelfs als dit de conversie verbetert, nog wel een positieve invloed heeft op je marge en winst.”

M3 Consultancy is al sinds november vorig jaar bezig met dit te onderzoeken en Joëlle wist ons al te vertellen dat ‘hoogstwaarschijnlijk niet alleen de retourkosten een rol spelen, maar ook variabelen als retourtermijn en locatie van retourneren.’ Ze heeft inmiddels met meerdere topspelers uit de modebranche gesproken om zo vast te stellen waar de retourpolicy’s uit zijn opgebouwd, wat de volumes zijn die daarmee gepaard gaan en welke kosten en (geschatte) opbrengsten die met zich meebrengen. “Het is echter een complex onderwerp, met vele goede invalshoeken en de ene strategie hoeft niet per se te werken bij het andere bedrijf. We proberen meer basis te krijgen voor de verbanden en getallen door een benchmarkstudie uit te voeren.”

Volgens Joëlle is het onderzoek waar ze bezig mee is, echt nodig. De markt groeit (14% het afgelopen jaar) en er zijn hoge retourvolumes die oplopen tot wel 50%. Er zijn veel verbetermogelijkheden voor de winst en op diverse punten op de balans kunnen retouren een grote impact hebben. Fashion-retailers staan echter voor complexe keuzes om hun interne en externe belangen af te wegen. Want de klant wil gemak, terwijl het bedrijf zelf juist zo min mogelijk kosten (of zoveel mogelijk winst) wil.

Jouw hulp is welkom!
Met die benchmarkstudie kan ze dus wel wat hulp gebruiken. Ze is op zoek naar webwinkeliers die willen meedoen aan het onderzoek. Wat dit je oplevert? Een persoonlijk, anoniem en gratis feedbackrapport. En natuurlijk zullen de resultaten van het onderzoek ook via ons weblog worden gedeeld, zodat je meer kan komen te weten over wat nu de ideale retourstrategie is voor online fashionretailers en hoe, waarom en voor wie retouren winstgevend kunnen zijn.

Tags

Reacties