Van 200 webwinkels naar een warenhuis

CSN Stores wordt WayfairAlles onder een dak. Miljoenen producten afrekenen met een kassa. We kennen natuurlijk Bol.com, of Amazon, en Wayfair, eerder bekend onder de naam CSN Stores, denkt nog een stap verder te kunnen gaan. Ruim 200 webwinkels zijn sinds kort samengevoegd onder een dak, in een compleet warenhuis waar je alles maar dan ook alles voor in huis kunt kopen. De ruim 4,5 miljoen producten die er nu te koop staan, zijn nog maar het begin.

Alles onder een dak, of verschillende namen?
Het blijft een lastige keuze. Alles onder een dak zoals Bol.com? Of met eigen domeinnamen werken zoals Coolblue en Fonq? Bedrijven hebben via beide wegen succes weten te behalen. Grote warenhuizen zoals Bol.com en Wehkamp hadden vanaf het begin af aan succes met een domeinnaam, maar concurrenten wisten vaak gemakkelijker de concurrentie juist aan te gaan met nicheshops. Het blijkt daarom soms lastig kiezen.

CSN Stores start een compleet warenhuis
De Amerikaanse speler CSN Stores, heeft de keuze duidelijk gemaakt. Met de website Wayfair.com bieden ze vanaf nu de meer dan viereneenhalf miljoen producten die ze eerst via meer dan tweehonderd domeinnamen aanboden. Maandelijks komen er daar tienduizenden nieuwe artikelen bij. Ze verkopen meer dan vijfduizend merken, die nu allemaal af te rekenen zijn op een enkele URL met een kassa. De reden? “Because bedroomfurniture.com doesn’t exactly roll off the tongue”, zo geeft een woordvoerder aan. 

Met de omschakeling zijn websites als luggage.com niet opeens uit de lucht. Het bedrijf houdt de domeinen nog even actief maar probeert wel stap voor stap de traffic van de losse domeinen naar het nieuwe warenhuis over te hevelen.

De samenvoeging van alle bestaande webwinkels komt twee maanden nadat het bedrijf 165 miljoen dollar heeft opgehaald bij private equity investeerders. Onder andere Battery Ventures, Great Hill Partners, HarbourVest Partners, and Spark Capital investeerden. Een grote groep dus die eerder investeerden in Twitter, Groupon, Tumblr en andere grote namen. De verwachtingen van deze investeringen zijn bijzonder hoog. Het is de eerste keer dat het bedrijf op deze manier extern geld heeft opgehaald. 

Naamverandering
Voor de omschakeling, van vele webwinkels naar een warenhuis, is het bedrijf overgestapt van CSN Stores, naar Wayfair.com. “We knew it was now time to create a name that our customers can remember and to put our full selection together in a single, online destination that offers everything imaginable for nearly any type of home – meeting all style preferences and budgets”, geeft medeoprichter en huidig chairman Steve Conine aan.

Het bedrijf is in 2002 gestart met twee medewerkers. In het eerste jaar verkochten ze vrijwel enkel meubels en huisdecoratie, volgens de website aan in totaal 1667 klanten. Inmiddels is het Crate & Barrel voorbij en daarmee de nummer twee webwinkel in Amerika voor alles dat je in huis tegenkomt. Dit jaar wordt de omzet boven de vijfhonderd miljoen geschat. Ze hebben inmiddels meer dan zes miljoen klanten mogen verwelkomen en groeien jaarlijks met ongeveer vijftig procent. Een groei die, met een beetje geluk, nog wel even doorgezet kan worden in een branche die in totaal meer dan vijfhonderd miljard waard is en momenteel grotendeels nog offline plaatsvindt.

Al met al een interessante wending van een interessante speler die we zeker nog even blijven volgen. We zijn benieuwd wat de naamsverandering en strategieverandering, van tweehonderd webwinkels naar een warenhuis, teweeg gaat brengen!

Tags

Verder lezen

Reacties