Superwinkel.nl: ‘Beter warenhuis dan bol.com’

Superwinkel.nl: ‘Beter warenhuis dan bol.com’

Hoewel bol.com, de grote winnaar van 2016, wederom in de race was voor Beste Online Warenhuis, was het Superwinkel.nl die bij de uitreiking van de Shopping Awards de publieksprijs mee naar huis mocht nemen. “Wanneer mensen bij ons bestellen, kopen ze ook écht bij ons”, geeft mede-eigenaar Roy Roes als mogelijke verklaring.

Superwinkel.nl is geen onbekende bij de Shopping Awards. De webwinkel deed afgelopen donderdag voor het vierde jaar op rij mee. Waar het de voorgaande jaren de publieksprijs in de categorie Persoonlijke verzorging & Drogisterijen in de wacht sleepte, ging het dit jaar de strijd aan met bol.com en Hema in de categorie Beste Online Warenhuis. “We hebben ons assortiment de afgelopen tijd flink uitgebreid en vonden die andere categorie dan ook niet meer passend voor wat wij doen.”

Ondanks dat het bedrijf eerdere jaren een podiumplek wist te bemachtigen, durfde Roy niet van een overwinning uit te gaan. “Natuurlijk weet je dat je goed bezig bent, maar bol.com en Hema zijn grote namen. Ik denk zelf dat bol.com is afgestraft vanwege de grote aantallen partners met wie ze samenwerken. Als mensen bij ons bestellen, komt het ook echt uit onze voorraad. En als ze vragen hebben, lossen wij het voor ze op.”

‘Uitbreiding van het assortiment is noodzakelijk’

Superwinkel.nl werd in 2009 opgericht en verkocht de eerste jaren uitsluitend dames- en herengeuren. In 2013 kwamen daar losse webshops met horloges, sieraden, haarproducten en cosmetica bij. “Destijds werden niche-shops met mooie trefwoorden in de naam goed gewaardeerd door Google, maar we merkten dat al die losse labels zorgden voor verwarring bij onze klanten. In 2015 hebben we daarom besloten om alle labels samen te voegen en verder te gaan onder de naam Superwinkel.nl.”

Dat het assortiment steeds verder wordt uitgebreid – recentelijk nog met speelgoed en consumentenelektronica – is volgens Roy een noodzakelijk iets. “Met onze deals opereren we in de markt van de prijsvechters. Om écht scherp in te kunnen kopen, heb je nu eenmaal veel volume nodig. Bovendien willen we niet afhankelijk zijn van één productgroep. Parfum is toevallig een product waarbij veel herhaalaankopen zijn, maar bij de meeste categorieën geldt dit niet.”

Om de concurrentiepositie op peil te houden, ligt de focus de komende tijd op het verstevigen van de huidige productcategorieën. “Speelgoed en consumentenelektronica zijn relatief nieuw en de concurrentie in dit segment is vrij hevig. Dus voordat we ons assortiment uitbreiden, willen we eerst deze categorieën beter op de kaart zetten.” Om meer naamsbekendheid op te bouwen wil Superwinkel.nl vanaf medio dit jaar een grootschalig media-offensief inzetten, met onder meer radio- en tv-reclames en YouTube-filmpjes.

‘Volgend jaar doen we zeker weer mee’

Ook hoopt Roy weer mee te doen met de Shopping Awards in de categorie Beste Online Warenhuis. Maar ook de Cross-Border Award lijkt (op termijn) een optie. “Van alle orders komt ongeveer vijftien procent uit België en binnenkort starten we met de verkoop in Duitsland. We beginnen met Amazon om alvast wat ervaring op te doen, maar het doel is om er een webshop te lanceren.” De Duitse markt biedt veel potentie voor het vergroten van het volume, aldus Roy.

In 2016 had het bedrijf een omzet van 15 miljoen euro, waarmee het een top 100-speler is. “We willen uitgroeien tot een top 20-speler. In 2016 zijn we met 45 procent gegroeid en ook voor dit jaar staat een omzetstijging van 45 tot 50 procent op de planning. Ik ben ervan overtuigd dat dit haalbaar is. Wanneer je kijkt naar onze grootste concurrenten zie je dat bol.com zich richt op het bieden van een zo ruim mogelijk assortiment en Coolblue alles voor een glimlach doet. Er is niemand in ons segment die met de scherpste prijs het verschil maakt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten