54% van online aankopen via marktplaatsen

54% van online aankopen via marktplaatsen

Meer dan de helft van alle online productaankopen in ons land wordt gedaan via marktplaatsen en online platformen zoals Bol.com, Wehkamp, AliExpress of Blokker. De traditionele webwinkel blijkt daarmee steeds minder prominent aanwezig te zijn.

Het totale marktaandeel van online marktplaatsen voor de aankoop van nieuwe producten ligt momenteel op 54 procent, zo blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor. Multiscope ondervroeg hiervoor bijna zevenduizend Nederlanders naar hun koopgedrag.

Marktplaats vooral in trek bij aanschaf media

Vooral als het gaat om de aanschaf van media, zoals films, muziek en boeken, wordt er een beroep gedaan op de vele online marktplaatsen die ons land rijk is. Binnen deze productcategorie worden vier op de vijf aankopen via zo’n platform gedaan. Het aandeel van marktplaatsen is beduidend minder hoog bij de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten, hier wordt slechts 26 procent via deze weg besteld.

80% van alle media-aankopen in Nederland gaat via een online marktplaats.

Er zijn diverse soorten online marktplaatsen actief, maar de populairste zijn toch wel de online warenhuizen. Maar liefst 94 procent van alle online shoppers heeft hier wel eens iets besteld. De populairste is Bol.com (87 procent). Deze wordt op zeer ruimte afstand gevolgd door Wehkamp (39 procent), AliExpress (39 procent), Blokker (32 procent) en Amazon (27 procent).

Na online warenhuizen volgen marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63 procent heeft hier wel eens besteld), fashion (53 procent) en deals en aanbiedingen (49 procent). In deze categorieën zijn dit de populairste spelers:

Gebruik online marktplaatsen

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten