menu

Positieve cijfers voor Amerikaanse webwinkels

Nog steeds genoeg groei in Amerikaanse ecommerceHet gaat eigenlijk nog steeds goed met de Amerikaanse webwinkels. De verwachting is dat consumenten aldaar dit jaar voor zo’n 262 miljard dollar bij elkaar shoppen online. Deze groei van 13,4% in vergelijking met vorig jaar komt vooral door de toenemende populariteit van mcommerce en investeringen in ecommerce door winkelketens.

In 2017 zal volgens Forrester Research de totale omzet uit online shopping (travel niet meegerekend) zo’n 370 miljard dollar zijn. Dat bedrag komt neer op een groei van 10% per jaar, vanaf 2012. Ook zal de ecommerce over vier jaar goed zijn voor een tiende van de gehele omzet in de Amerikaanse retail. Momenteel is dat aandeel nog zo’n acht procent.

Groei ecommerce in Amerika 

Waarom de ecommerce in Amerika zo groeit? Volgens Forrester ligt dan aan twee factoren. De eerste is het toenemende gebruik van smartphones en tablets, wat de hoeveelheid tijd die consumenten online spenderen alleen maar laat toenemen. Meer dan de helft van de Amerikaanse online consumenten heeft nu een smartphone en die wordt veelvuldig gebruikt voor het onderzoeken van aankopen, het vinden van winkels en het vinden van de laagste prijzen. De daadwerkelijke transactie wordt dan ook regelmatig vanaf datzelfde apparaat voltooid. En tablet-eigenaren gebruiken hun apparaat ook op vrije momenten, zoals in het weekend of in de late avonduurtjes, om online te kunnen winkelen.

De tweede factor die bijdraagt aan de mooie cijfers van de Amerikaanse webwinkels is de toegenomen investeringen die stenen winkeliers doen in hun online verkoopkanalen. Grote retailers zetten steeds meer in op een omnichannel-beleving. Hierdoor kunnen klanten van de stenen vestiging in geval van uitverkoop of niet-voorradig dankzij de online backend toch aan hun trekken komen en kunnen de online consumenten juist hun bestelling in de stenen winkel ophalen.

Europese cijfers beter dan Amerikaanse
Uit het onderzoek van Forrester bleek overigens ook dat West-Europa dit jaar de grens van 128 miljard euro aan online omzet zal genereren, wat overeenkomt met een stijging van 14,3% ten opzichte van 2012, toen 112 miljard euro in webwinkels werd omgezet. In 2017 zal de omzet in deze regio de grens van 191 miljard euro passeren en vindt er dus jaarlijks een groei van zo’n 11% plaats. Toch net wat beter dan Amerika…

Tags

Reacties