menu

‘Pop-up store was hele ervaring’

‘Pop-up store was hele ervaring’ In wat volgens leveranciers het slechtste seizoen was, startten Sanne Noorman en Willem Prins een schoenenwinkel online. Fulltime en dus zonder ander inkomen werkt het duo nu bijna een half jaar aan hun internetbedrijf, waarmee ze overigens ook al ervaring in de winkelstraat hebben opgedaan. Hoe hebben zij het eerste halfjaar aangepakt?

Een schoenenwinkel starten tijdens een crisis. Handig?
Ja. Natuurlijk is het een slecht seizoen, moeten we behoudend zijn in onze verwachtingen en horen we soms negatieve verhalen uit de branche. Aan de andere kant brengt een crisis juist kansen. Voor ons persoonlijk was dit nu echt het moment om van start te gaan en is de crisis in ieder geval geen reden om daar anders over te denken.

Jullie ondernemen met zijn tweeën. Zijn jullie privé ook een setje?
Dat klopt! We kennen elkaar van onze studie en hebben in die tijd veel inspiratie opgedaan en wisten al vrij snel dat we samen een onderneming wilden neerzetten. We hebben allebei vervolgens wel wat werkervaring opgedaan, maar uiteindelijk kwam dus toch het ondernemerschap weer op ons pad.

Jullie werken beiden fulltime aan deze schoenenwebshop. Hoe financier je dan je boodschappen?
We hebben inderdaad een grote stap genomen als dat is wat je bedoelt. We hebben een ondernemingsplan gemaakt en besloten nu echt voor de webshop te gaan. We komen beiden uit een ondernemersfamilie die ons hierin steunt, zowel financieel als door middel van advies, dus qua klankbord, administratie of dat soort zaken hebben we een heel sterke basis.

En wat dan als het toch niet gaat zoals gehoopt?
Tsja dan hebben we een wat langere periode iets minder boodschappen, haha. Nee daar zijn we niet mee bezig maar dat zien we ook niet echt als probleem. Als over enkele jaren blijkt dat het niet lukt, is dat het resultaat. Een mooie leerschool en jaren van geweldige ervaring. Op termijn hopen we natuurlijk meer te verdienen dan alleen kostendekkend te zijn.

Hoe is het contact met leveranciers?
Niet alle merken werken graag met webshops en bij sommige leveranciers is een mailtje zeker niet genoeg. We gaan regelmatig naar beurzen en dergelijke waar je agenten of leveranciers leert kennen. Als ze geïnteresseerd zijn, vragen ze bijvoorbeeld welke andere merken je hanteert of op welke doelgroep je je richt. Veel van de merken waarin wij geïnteresseerd zijn willen toch een bepaalde uitstraling bewaken en doen daarom niet zomaar met iedereen zaken.

En vervolgens proberen ze te zorgen dat je in een keer heel veel bestelt?
Integendeel! Onze ervaring is dat leveranciers echt naar de lange termijn kijken. Als wij veel inkopen maar de helft niet verkopen, komen we waarschijnlijk niet terug. Als ze zaken met je doen, zijn ze meestal ook wel bereid om je te adviseren met het inkopen, zo is onze ervaring.

Waarom eigenlijk een schoenenwinkel?
Daar hebben wij ook wel even over nagedacht. De schoenenbranche is misschien niet de meest voor de hand liggende keuze om nu in te starten. ‘Dat ontdekken jullie zelf wel’, horen we van onze leveranciers en dat merk je ook in de markt. Maar dat maakt het ergens ook wel leuk, dat je wat extra’s moet doen. En dat kunnen wij juist in deze markt, want we hebben allebei echt iets met onze producten.  We hebben beiden een diploma behaald aan TMO, Hogeschool voor Modemanagement en  beiden werkervaring opgedaan in diverse schoenenwinkels. We hebben flink geïnvesteerd in ons assortiment en willen echt kwaliteit bieden. Ook in de webshop zelf is geïnvesteerd. We proberen echt wat meer te doen dan de rest. Onze pop-up store is daar bijvoorbeeld ook een goed voorbeeld van.

Ja! Jullie hadden een pop- up store in juli! Was dat succesvol?
Hahaha… Wanneer is zoiets een succes? We werden er niet rijk van als dat is wat je bedoelt, maar het was verder een waanzinnig groot succes. Zo was het een bijzondere ervaring, hebben we wat lokale media-aandacht opgedaan, en veel informatie van klanten gekregen. Je ziet nu toch hoe een klant naar je product kijkt en hoort veel zaken die je met een webwinkel nooit zou kunnen ontdekken.

En financieel dan…?
Het was financieel ook niet verkeerd. We hebben veel verkocht. Maar er komt ook bijzonder veel bij kijken. Allereerst het geregel om een vestiging te krijgen. Vervolgens om de producten daar te krijgen, dat er voldoende mensen staan om mogelijke klanten te helpen en last but not least genoeg exposure om te zorgen dat het ook bekend raakt onder mogelijke bezoekers. Maar daarentegen hebben we naast de verkoop ook geprofiteerd op het gebied van bijvoorbeeld naamsbekendheid. Dat nodigt natuurlijk uit om zoiets nog eens te doen. We willen het graag eens in de Randstad proberen, want een winkel in Amsterdam is toch wat anders dan een winkel in Horst.

Momenteel bereiden we ons vooral voor op de feestdagen en zijn we druk bezig om het assortiment voor de zomer van 2013 rond te krijgen. De pop-up store was een waanzinnig leuke ervaring en daar kijken we zeker positief op terug, maar of en wanneer de volgende geopend wordt, daar is nu dus nog helaas niets over te zeggen.

Voor meer info over de webwinkel zie uppark.nl. En natuurlijk tot slot enkele foto’s van de pop-up store uit juli!

Tags

Reacties