menu

Onze verwachtingen van 2011

Verwachtingen van 2011Wat zal 2011 ons brengen en wat zijn de verwachtingen op het gebied van trends en ontwikkelingen binnen de ecommerce branche? Wij hebben vijf trends op een rij gezet waarvan wij verwachten dat deze zullen doorbreken. Van social media, HTML5, Brazilië als opkomende markt en het nut van een goede online reputatie. 

 
De niet vindbare webwinkels
Komend jaar zullen er flink wat webwinkels bijkomen die zich helemaal geen zorgen meer maken over de vindbaarheid in zoekmachines, maar die toch miljoenen bezoekers op andere wegen weten te behalen. We hebben al wat kleine succesjes mogen lezen over webwinkels die wat verdienden met Twitter. Dell noemde wat miljoenen, ons Nederlandse Slijterijmeisje heeft wat leuke voorbeelden laten zien en zelf heb ik ook al mijn eerste aankopen gedaan bij webwinkels die ik via social media heb leren kennen. Maar dat is nog niets. 
 
Dit jaar wordt hét jaar waarin zelfs grote webshops vindbaarheid niet langer als prioriteit zullen zien. Google zal een belangrijke speler blijven maar niet langer alles op internet kunnen bepalen. 
 
HTML5
Als vindbaarheid niet langer hét ding is en als browsers nieuwe mogelijkheden ondersteunen als HTML5, is de kans groot dat webwinkels eindelijk echt met animaties, beeld en geluid kunnen werken. De eerste stappen zullen waarschijnlijk nog subtiele productvideo’s zijn maar uiteindelijk zullen we in 2011 al de eerste online paskamers en vrijwel tekstblokloze webwinkels tegenkomen.
 
Content weer zelf publiceren
Afgelopen jaren werd content massaal weggegeven. De nieuwspagina werd geruild voor een Twitter account. Het gastenboek voor een Facebook fanpage en voor de filmpjes werd verwezen naar Youtube. Er waren zelfs bloggers die zich afvroegen waarom bepaalde merken eigenlijk nog wel een eigen website hadden?
 
Alle social media mogelijkheden zijn leuk, maar toch ook beperkt. Ze kunnen prima aanvullend werken maar het werkelijke verkopen, en daarmee de echte business zal in 2011 weer meer en meer via de eigen website of webshop gebeuren. De eigen website wordt daarmee weer belangrijker in het komende jaar.
 
Brazilië en China? Internationaal!
Internationale groei is in het buitenland al stukken sterker dan in Nederland en ook Nederlanders kopen al steeds vaker over de grens maar 2011 wordt echt hét jaar van de internationale webwinkels. Afgelopen week kregen wij nog een persbericht van een Europees Keurmerk waarmee het mogelijk makkelijker wordt om ook over de grens kwaliteit te kunnen onderscheiden.
 
Bedrijven die zich per gebied kunnen aanpassen aan de cultuur en gebruiken van de omgeving lopen grote kans om honderden procenten groei in omzet te realiseren in gebieden als Brazilië en Azië. Onze verwachting is helaas wel dat het vooral onze buurlanden zijn die van deze trend kunnen profiteren. Nederlandse webwinkels weten nog maar weinig internationale successen te boeken! 
 
Online reputatie
Wikileaks, Youp van het Hek, of kleinere acties die via social media gingen hebben in 2010 al wat gevestigde orde kunnen laten zien hoe belangrijk het is dat een organisatie het netjes doet. Na jarenlang de trends op het gebied van maatschappelijk ondernemen in de jaarverslagen te hebben kunnen lezen, wordt sociaal ondernemen de trend van 2011. Geen geheimen, geen gesloten deuren, maar gewoon netjes ondernemen. 
 
In bepaalde niches zal het zelfs nog verder gaan. Betalen met een Tweet is al hier en daar gelanceerd maar uiteindelijk zal je online reputatie of cloudscore bepalen hoe je behandeld wordt en wat je mogelijkheden zijn als je bij bepaalde webshops je aankopen gaat doen. Heb je duizend volgers en ben je een trendsetter online? Dan krijg je 25% korting als jij je volgers laat weten dat je jouw schoenen bij deze webwinkel hebt gekocht!
 
Bovenstaande vijf zijn de ontwikkelingen waarvan wij verwachten dat deze in 2011 doorbreken. Wat is volgens jou een trend die we nog gemist hebben? We horen het graag!

Tags

Reacties