menu
lightspeed ecommerce

Ecommerce via verkoopautomaat in opkomst

Ecommerce via verkoopautomaat in opkomst

De verkoopautomaat als point of sale. Op zich is het geen nieuw fenomeen, maar wel een die nieuw leven wordt ingeblazen. Mede door de maatregelen tegen het coronavirus kan de ouderwetse verkoopautomaat wel eens een opmars gaan maken in het straatbeeld.

De verkoopautomaat zoals we die allemaal wel kennen.
De verkoopautomaat zoals we die allemaal wel kennen.

De verkoopautomaat, ook wel vending machine genoemd, kan zomaar eens de opvolger worden van de pop-upstore. Die tijdelijk opgezette winkels waren enkele jaren geleden een ware hype, maar de aandacht hiervoor lijkt wat te verzwakken. Het blijft een slimme manier om even goed de aandacht te trekken van het winkelende publiek, maar er moet ook aardig wat in geïnvesteerd worden. Om na enkele weken of maanden weer te vertrekken…

Maar een kast of zuil vol producten kan gemakkelijk een permanente plek krijgen in de winkelstraat, bij parkeergarages, aan de rand van het park, bij stadions, stations, kleine en grote winkelcentra, et cetera. Je moet de verkoopautomaat natuurlijk blijven bijvullen, maar daar tegenover staat dat er geen winkelpersoneel nodig is, je niet tientallen meters aan winkelruimte hoeft te huren en dat je, net als met een pop-upstore, toch op een ludieke manier aandacht kunt generen voor je merk en producten.

Markt slimme verkoopautomaten €11,5 miljard waard in 2024

In Amerika hebben grote namen als Walmart, Adidas, Asics en Nespresso al ecommerce bedreven via verkoopautomaten. De wereldwijde markt van intelligente verkoopautomaten wordt geraamd op een groei van 17 procent in de komende vier jaar, waardoor het in 2024 zo’n 11,5 miljard euro waard zal zijn.

BOPIT: buy online, pick up in tower

Je hebt in de omnichannelwereld natuurlijk het fenomeen click & collect, ook wel ‘BOPIS’ genoemd: buy online, pick up in store. Elastic Path komt nu met de variant BOPIT: buy online, pick up in tower. Oftewel: iets online (bijvoorbeeld op de mobiel) bestellen en dan afhalen bij een verkoopautomaat.

Onder andere Walmart heeft serieuze bedragen geïnvesteerd in zuilen van bijna vijfmeter hoog waar 250 bestellingen van klanten wachten om opgehaald te worden. Dit ophalen gebeurt door een PIN- of bestelnummer in te voeren of door met de mobiel een QR- of streepjescode te scannen. De Amerikaanse warenhuisketen wil aan het eind van het jaar meer dan 700 van dit soort pick-upzuilen hebben staan.

Walmart wil eind 2020 meer dan 700 pick-upzuilen.

Verkoopautomaat als eindstation last mile

De verkoopautomaat kan eigenlijk perfect fungeren als het eindstation voor last-mile delivery. De laatste jaren zijn logistieke spelers en startups op zoek naar de heilige graal. Hoe kunnen die laatste meters naar de klant zo efficiënt, duurzaam en goedkoop mogelijk worden afgelegd. De verkoopautomaat kan gezien worden als een hyperlokaal micro-fulfilmentcentrum. Online bestellingen worden door busjes of fietsen aangeleverd en de klant moet zelf die laatste meters maken om zijn bestelling op te halen.

Lipstick met je naam erop

Natuurlijk leent niet elk product zich voor een verblijf in zo’n slimme verkoopautomaat. Als je hele pakketten gaat toelaten, dan is het eigenlijk niets meer dan een kluiswand. De verkoopautomaat leent zich perfect voor kleine artikelen. Dit kunnen allemaal dezelfde artikelen zijn – denk bijvoorbeeld aan fanartikelen die via een verkoopautomaat gekocht kunnen worden bij de ingang van een voetbalstadion – maar ook gepersonaliseerde artikelen. Zo heeft Yves Saint Laurent de Lipstick Engraving ATM op de markt gebracht, waarbij er lipsticks uit komen rollen met de naam van de klant erop.

Mogelijkheid om fans aan je te binden

Maar de verkoopautomaat kan op meer manieren ingezet worden. Zo installeerde Adidas tijdens de World Series-finales in 2018 diverse zuilen waarbij fans gratis producten konden krijgen zoals schuimhandjes, heuptasjes en handdoeken. Er waren ook ‘limited edition’-prijzen zoals gesigneerde ballen die beschikbaar kwamen op basis van de resultaten op het veld.

De tijdelijke verkoopautomaat van Adidas.
De tijdelijke verkoopautomaat van Adidas.

Verkoopautomaat voor branding

Sportkleding-verkoper Lululemon plaatste haar verkoopautomaten op strategische plekken rondom marathon-trainingroutes in New York en Chicago. In hun zuilen konden hardlopers gratis sokken, petjes, haarelastieken, zakdoekjes en gezonde snacks krijgen als ze hun e-mailadres of gebruikersnaam op social media achterlieten.

Lokkertje naar de webwinkel

Dat de verkoopzuil ook kan dienen als promotiekanaal voor de webwinkel liet Asics zien. Om de lancering van haar webwinkel in Singapore te promoten, plaatste het meerdere zuilen in het Aziatische land. Hier konden shoppers bestellingen plaatsen die vervolgens in een stenen winkel konden worden opgehaald of thuis werden afgeleverd. En om de automaatgebruikers naar de webwinkel te lokken, stelde de zuil vragen waarbij het antwoord op de site gevonden kon worden. Op deze manier konden er prijzen worden gewonnen met kortingen van 15 procent tot 200 dollar van het orderbedrag.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch