menu
lightspeed ecommerce

Ducktrain: oplossing voor last-mile?

De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat geldt ook voor de logistiek. De zogeheten ‘last mile’ kost relatief veel geld, werk en tijd om pakketjes bij de consument te bezorgen. De Ducktrain uit Duitsland zou zomaar een oplossing kunnen zijn.

De Ducktrain is een experiment uit de koker van een researchteam van de technische universiteit van Aken. Hun vinding kan mogelijk dienen als nieuwe bezorgoptie voor de last mile: het laatste stukje dat een logistiek proces aflegt van de fabriek naar de consument.

Last mile efficiënter afleggen

Vaak vindt die last mile plaats in woonwijken of stadscentra. De laatste jaren zijn veel logistieke bedrijven – onder meer uit economische en duurzaamheidsoverwegingen – bezig om de last mile efficiënter af te leggen.

De Ducktrain als mogelijke oplossing

Eén van de opties zou de Ducktrain kunnen zijn. Een klein treintje met autonome wagentjes erachter die op die manier door de stad heen rijden. Als een rijtje eenden. De Ducktrain bestaat uit maximaal vijf elektrische wagentjes van een meter breed. Hierdoor kunnen ze ook gebruikmaken van het fietspad en kunnen ze ook probleemloos tussen veel paaltjes door.

De Ducktrain bestaat uit een klein treintje met vijf autonome wagentjes erachter.

De wagentjes worden vanuit een ‘ouderwetse’ bestelbus net buiten het centrum volgeladen met pakketjes en rijden vervolgens hun route. Wanneer de voorste wagen is aangekomen in het leveringsgebied splitsen de wagons zich mogelijk op en leveren ze de pakketjes af. Als eendjes volgen ze hun ‘moeder’, de bezorger, die de richting te voet of met de fiets bepaalt.

De bedoeling is dat de Ducktrain in de toekomst ook volledig autonoom zijn werk doet. Prototypes draaien al op een gesloten terrein en pilot-tests staan gepland voor 2022.


Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch