Ecommerce News

Online uitgaven producten stijgen 8%

Online uitgaven producten stijgen 8%

Voor het eerst in jaren stijgen de online uitgaven aan producten weer. In het eerste kwartaal van dit jaar gaven consumenten meer dan 9 miljard euro online uit. Dit is een groei van 4 procent, die voornamelijk werd veroorzaakt door de toenemende uitgaven aan online producten.

Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Uit eerder onderzoek van Thuiswinkel.org bleek nog dat de online uitgaven aan diensten in 2024 maar liefst 10 procent toenamen. In het eerste kwartaal van dit jaar veranderde dit: de uitgaven aan diensten daalden 2 procent (ten opzichte van diezelfde periode in 2024).

De afgelopen jaren daalden de online uitgaven aan producten steeds. Het is opvallend dat ze in het eerste kwartaal van dit jaar stegen, voor het eerst sinds de coronapandemie. Dit is ook te zien in onderstaande figuur.

grafiek thuiswinkel markt monitor

Meer uitgegeven aan kook- en keukengerei

Volgens de onderzoekers werd er vooral meer uitgegeven in de categorie Home & Living, waar een stijging van 46 procent te zien was. Consumenten gaven meer geld uit aan kook- en keukengerei, keukenapparatuur en huishoudtextiel.

‘Bij bestedingen aan Home & Living is een verschuiving van offline naar online te zien’

“Bij bestedingen aan Home & Living is een duidelijke verschuiving van offline naar online te zien. Het online aandeel bestedingen is gestegen van 24 procent in het eerste kwartaal van 2024 naar 36 procent in het eerste kwartaal van 2025. Daarnaast draagt een sterke toename van het gemiddeld besteed bedrag bij aan de online groei van de categorie Home & Living”, vertelt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

Totale aantal online aankopen daalde 3%

Het totale aantal aankopen kwam in het eerste kwartaal van 2025 uit op 84 miljoen. Ten opzichte van een jaar eerder is dit een daling van 3 procent. Het aantal productaankopen daalde minder sterk, namelijk 1 procent.

Aandeel ecommerce neemt toe

Binnen de totale retailuitgaven nam het online aandeel met 2 procentpunt toe, van 31 naar 33 procent. Dit komt vooral door uitgaven aan producten, waarbij het online aandeel groeide van 21 naar 23 procent. Het online aandeel binnen diensten blijft 88 procent.

‘Online winkelen is een structureel onderdeel van hoe consumenten kopen’

“Het groeiende online aandeel bij producten en aanhoudend hoge aandeel bij diensten, onderstreept hoe onmisbaar ecommerce is in het Nederlandse retaillandschap. Online winkelen is allang geen aanvulling meer op fysieke retail, maar een volwaardig en structureel onderdeel van hoe consumenten oriënteren, vergelijken en kopen al dan niet in combinatie met de fysieke winkel.”

Crossborder-uitgaven stegen 6%

Nederlanders gaven in het eerste kwartaal 6 procent meer online uit bij buitenlandse verkopers dan in dezelfde periode in 2024. De online crossborder-uitgaven bereikten namelijk 1,2 miljard euro. Dit kwam door een stijging van 17 procent bij de uitgaven aan crossborder-producten. Het aantal crossborder-aankopen steeg ook met 6 procent.

Webshops uit Verenigde Staten leveren crossborder-aandeel in

Wel is het opvallend dat het aandeel van webshops uit de Verenigde Staten is gedaald binnen de crossborder-uitgaven. In het eerste kwartaal van 2024 hadden zij nog een aandeel van 12 procent. Dit jaar was dat 8 procent.

‘Europese webshops bieden gemak en zekerheid over levertijden, kosten en consumentenrechten’

“De afname van bestedingen bij Amerikaanse webshops hangt samen met bredere geopolitieke en economische ontwikkelingen. In een tijd waarin handelsbarrières, invoerheffingen en het publieke debat over een mogelijke handelsoorlog oplaaien, worden consumenten voorzichtiger. Europese webshops bieden dan niet alleen gemak, maar ook zekerheid over levertijden, kosten en consumentenrechten.”

thuiswinkel markt monitor overzicht

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten