Ecommerce News

Ecommerce in Nederland groeide 5% in 2024

Ecommerce in Nederland groeide 5% in 2024

Vorig jaar gaven consumenten in ons land 36 miljard euro online uit. Dit was een groei van 5 procent, ten opzichte van 2023. Tegelijkertijd daalde het aantal bestellingen met 1 procent. Voor het eerst werd het grootste deel van de internationale aankopen geplaatst bij Chinese platforms.

In 2023 gaven consumenten in Nederland nog 34,7 miljard euro online uit. Dit was een groei van 3 procent ten opzichte van 2022. De groei van de online bestedingen is dus weer aan het versnellen, zoals te zien is aan de toename van 5 procent in 2024.

Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Dit jaarlijkse onderzoek van Thuiswinkel.org toont aan hoe Nederlandse consumenten hun geld online uitgeven.

Aantal aankopen daalde

Terwijl de online bestedingen toenamen, daalde het aantal aankopen met 1 procent naar 345 miljoen. Het aantal online aankopen van producten daalde zelfs met 3 procent. Dit terwijl de online bestedingen aan producten stegen met 2 procent. Het lijkt erop dat er ofwel meer producten per bestelling gekocht worden, of dat er producten met een hogere prijs worden gekocht.

‘De online uitgaven aan diensten groeiden vorig jaar 10% ten opzichte van 2023’

De online uitgaven aan diensten groeiden het sterkst: met 10 procent ten opzichte van 2023. Vooral in de categorie verzekeringen was een sterke toename te zijn. De bestedingen namen toe met 20 procent en het aantal aankopen met 16 procent.

12% van bestedingen werd crossborder uitgegeven

Internationale online aankopen blijven groeien. Vorig jaar bestelde 55 procent van de consumenten in ons land minstens één keer bij een buitenlandse shop. Bestellen bij Nederlandse webshops komt nog steeds vaker voor: 97 procent van de Nederlandse consumenten kocht hier minstens één keer iets.

Maar liefst 12 procent van de online bestedingen werd bij crossborder-webshops uitgegeven. Dit komt neer op zo’n 4,4 miljard euro. Dit waren 41 miljoen aankopen, wat ook 12 procent is van het totale aantal online aankopen.

Groei Chinese webshops in Nederland

De meeste internationale bestellingen werden geplaatst in China (28 procent). In 2023 werd daar nog 21 procent van de crossborder-bestellingen geplaatst. Er werden vorig jaar 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webwinkels, wat samen goed was voor 434 miljoen euro.

‘Voor het eerst kopen we het meest bij Chinese webshops’

“Nederlandse consumenten vinden steeds vaker hun weg naar buitenlandse platforms. Vooral Kleding, DIY/Garden en Schoenen & Personal Lifestyle uit China laten een sterke groei zien. Dit jaar kopen we voor het eerst het meest bij Chinese webshops, als we kijken naar internationale aankopen. Duitsland is met 23 procent nu het tweede populairste land, terwijl Groot-Brittannië is gedaald van 13 procent naar 7 procent en de derde plek heeft verloren aan de VS”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

thuiswinkel markt monitor 2024

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten