Online bestedingen €16.3 miljard in H1

Online bestedingen €16.3 miljard in H1

Nederlandse consumenten gaven in het eerste half jaar van dit jaar 16.3 miljard euro online uit. Dit is een stijging van 2 procent vergeleken met dezelfde periode in 2022. Het online aandeel van alle bestedingen was 31 procent, net als vorig jaar.

In het eerste half jaar van 2023 werden er in ons land 167.8 miljoen aankopen online gedaan. Dit is 11 procent van het totale aantal aankopen in die periode. Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.

3% minder aan producten uitgegeven

Ook blijkt dat consumenten in ons land in H1 van dit jaar 3 procent minder uitgaven aan producten dan in die periode vorig jaar. Het aantal productaankopen daalde met 1 procent. Vooral in Telecom en Home & Living werd minder uitgegeven (een daling van respectievelijk 14 en 10 procent). Aan Sport & Recreatie en DIY/Garden werd juist meer besteed dan vorig jaar (respectievelijk 9 en 6 procent meer).

‘Het aandeel online ten opzichte van totale bestedingen is nog steeds hoger dan in 2019.’

“Tijdens de coronaperiode hebben consumenten geïnvesteerd in hun huis en thuiswerksituatie, dus die aankopen zijn toen al gedaan. Nu kiezen consumenten eerder voor evenementen, dagjes uit of zelf dingen opknappen. In vergelijking met 2019, de periode voor COVID-19, geeft de Nederlandse consument nog altijd meer uit aan online aankopen. Dit kan te maken hebben met prijsstijgingen, maar we zien ook dat het aandeel online ten opzichte van de totale bestedingen nog steeds hoger is dan toen”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

Dienstensector groeit sterk

De online dienstensector laat na corona juist een groei zien. Er werd in het eerste half jaar 10 procent meer aan uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aankopen van diensten steeg daarnaast met 5 procent. Deze groei komt voornamelijk uit pakketreizen (19 procent meer bestedingen, 7 procent meer aankopen) en evenementen (13 procent meer bestedingen, 10 procent meer aankopen).

‘Consumenten besparen niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen.’

Tegelijkertijd is er wel een daling te zien in de bestedingen en het aantal aankopen van verzekeringen (een daling van 11 en 20 procent, respectievelijk). “Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en telecom. Diensten worden ook steeds vaker online gekocht, van 83 procent van de totale aankopen in 2019 naar 87 procent in 2023. Tijdens het online winkelen kun je gemakkelijk vergelijken, op zowel aanbod als prijs.”

Meer crossborder aankopen in Groot-Brittannië

Het aantal crossborder aankopen steeg 13 procent en de bestedingen in het buitenland stegen 8 procent. De Nederlander koopt meer producten in het buitenland voor minder geld. Het aandeel van de buitenlandse bestedingen naar Groot-Brittannië steeg van 8 naar 11 procent en die naar China van 5 naar 6 procent.

Smartphonegebruik en iDeal groeien

Het aantal aankopen via de smartphone groeide van 33 procent naar 35 procent tussen het eerste half jaar in 2022 en het eerste half jaar van 2023. Daarnaast gebruikten consumenten vaker iDeal (van 70 naar 71 procent van alle aankopen). Ook werd een groter aandeel van de bestedingen gedaan met deze betaalmethode (van 61 procent naar 62 procent).

Het gebruik van de creditcard steeg dankzij de toename in crossborder aankopen.

Daarnaast steeg het gebruik van de creditcard in het aandeel van de bestedingen (van 14 naar 15 procent) en aankopen (van 8 naar 9 procent). Dit komt voornamelijk door de toename in crossborder aankopen. Ook steeg het aandeel van Klarna in de online bestedingen van 2 naar 3 procent.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten