De opmars van het brievenbuspakje

Consumenten vinden steeds meer van hun bestellingen in de brievenbus. Van alle pakjes gaat inmiddels 11,7 procent door de brievenbus, elk jaar komt daar een procentpunt bij. “Een brievenbuspakje is een goedkoop alternatief voor pakketten als het te versturen product door de brievenbus past”, verklaart de ACM. “De gemiddelde prijs is de afgelopen jaren niet gestegen en in 2024 zelfs licht gedaald.”
De opmars van brievenbuspakjes blijkt uit de Post- en Pakketmonitor 2024, die de ACM onlangs heeft gepubliceerd. Vorig jaar werden 71 miljoen brievenbuspakjes bezorgd in Nederland, dat is 9,7 procent meer dan in 2023. Het totale pakketvolume groeide slechts met 2,4 procent. Daarmee is de groei van onze pakjesberg grotendeels (voor driekwart) te danken aan de toename van brievenbuspakjes.
Prijs van het brievenbuspakje
De ACM wijst in een toelichting op de aantrekkelijke prijs van brievenbuspakjes, die afgelopen jaar uitkwam op 2,32 euro per pakje, 3 cent minder dan het jaar ervoor en bijvoorbeeld 6 cent minder dan in 2020. “Dat zorgt ervoor dat de omzet minder hard stijgt dan het volume”, schrijft de ACM.
Onderstaande tabellen brengen de ontwikkeling van de omzet, het volume en de gemiddelde prijs van brievenbuspakjes in beeld:
Bron: ACM
De prijs voor een ‘gewoon’ pakje is in vier jaar tijd juist met 36 cent gestegen, van 3,43 euro in 2020 tot 3,79 euro in 2024, een verschil van ruim 10 procent. De prijzen zullen de komende periode eerder stijgen dan dalen.
Brievenbuspakjes zijn goedkoper geworden, ‘gewone’ pakjes duurder
Een verklaring voor de groei van brievenbuspakjes kan liggen in de inzet van verpakkingsmachines door steeds meer grote online verkopers, waarmee de hoeveelheid lucht in pakjes is teruggedrongen. De lagere frequentie van postbezorging door marktleider PostNL heeft geen impact op de bezorging van brievenbuspakjes; Nederlandse webshoppers, die leverkwaliteit belangrijker vinden dan levertijd, vinden ze meestal binnen een dag in de bus.
PostNL versus DHL
PostNL heeft een bovengemiddeld groot aandeel in de bezorging van brievenbuspakjes, van 70 tot 75 procent volgens de ACM. DHL heeft een aandeel van 25 tot 30 procent. De autoriteit schrijft: “PostNL verstuurt de meeste brievenbuspakjes, die ook vaak via het postnetwerk bezorgd worden. DHL bezorgt ook een substantieel deel via zijn pakketnetwerk.” Op de totale pakketbezorgmarkt groeien PostNL en DHL naar elkaar toe, maar het voormalige staatsbedrijf blijft de Duitse concurrent nog wel voor, zowel bij nationale als internationale zendingen.
Bezorgvoorkeuren en pakketautomaten
In de nieuwe Post- en Pakketmonitor staat ook veel andere interessante informatie, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van bezorgvoorkeuren. Van alle pakjes werd vorig jaar nog een zeer ruime meerderheid aan de deur afgeleverd. Het afhaalaandeel is relatief klein, maar het groeide wel sterk: van 17,1 procent in 2023 naar 18,6 procent in 2024.
Dat houdt verband met de groei van het aantal pakketautomaten, waar grote vervoerders fors op inzetten. De ACM telde eind vorig jaar 4.883 pakketkluizen, 70 procent meer dan een jaar eerder.
Groene bezorgrevolutie
Uit de jaarlijkse ACM-rapportage blijkt dat steeds meer pakjes met elektrische voertuigen worden bezorgd. Het aandeel kwam vorig jaar uit op 82,2 procent, versus nog maar 52,8 procent in 2023. Opvallend is ten slotte dat het B2B-pakketvolume opnieuw is afgenomen, voor het derde jaar op rij.
Reacties