Ecommerce News

‘Kies DHL voor snelheid, PostNL voor flexibiliteit’

‘Kies DHL voor snelheid, PostNL voor flexibiliteit’

DHL levert pakketten in Nederland gemiddeld iets sneller af dan PostNL. Ook slaagt de eerste bezorgpoging vaker bij Duitse uitdager van de marktleider. DHL heeft minder bezorgproblemen op te lossen, terwijl PostNL webshoppers meer flexibiliteit biedt.

Dit zijn een paar van de belangrijkste bevindingen over de Nederlandse markt van Parcel Monitor. Het bedrijf uit Singapore rapporteert wereldwijd over de prestaties van pakketvervoerders, gebaseerd op consumentendata.

DHL gemiddeld sneller

In het derde kwartaal van dit jaar realiseerde DHL een gemiddelde transporttijd van 1,1 dag, terwijl PostNL uitkwam op 1,15. Het verschil komt neer op een dik uur. “Hoewel dat weinig lijkt, zijn zelfs uren van belang als je wilt voldoen aan de toenemende klantverwachtingen over leversnelheid”, stelt Parcel Monitor.

Succesratio

Een groter verschil maakt DHL in het succes van de eerste bezorgpoging. DHL slaagt erin om 93,3 van de pakjes direct af te leveren. PostNL blijft steken op een succesratio van 86,6 procent. Daarmee is het aantal mislukte eerste afleverpogingen twee keer zo hoog.

Het aantal mislukte eerst bezorgpogingen is bij PostNL dubbel zo hoog.

Omgerekend hoeft DHL slechts in 1 van de 15 gevallen een nieuwe poging te doen, terwijl PostNL dat bij 1 op de 7 à 8 gevallen moet doen. Over de oorzaken geeft Parcel Monitor geen informatie. Zeker is dat de succesratio’s invloed hebben op de operationele kosten en de klanttevredenheid, wat ook het hogere issue ratio van PostNL verklaart; 8,7 procent van de bezorgingen leidt tot enig probleem, tegenover 5,5 procent bij DHL.

Afhaalpunten 

PostNL weet veel meer webshoppers te verleiden tot afhalen. Parcel Monitor rapporteert een afhaalpercentage van 12,5 procent, tegenover 5,9 procent voor DHL. Beide bedrijven werken aan de uitbreiding van het aantal bemande en vooral onbemande afhaalpunten. PostNL heeft het groeitempo de afgelopen jaren iets moeten afzwakken.

Afgelopen maand werd in Venray de 1.111e pakketautomaat geplaatst, los van de ongeveer 3.500 PostNL-punten. De marktleider wil eind volgend jaar meer dan vijftienhonderd kluisjeswanden in gebruik hebben, wat inhoudt dat er in 2025 dagelijks een pakketautomaat bij komt.

PostNL plaatst dagelijks een nieuwe pakketautomaat.

DHL streeft naar een soortgelijk aantal afhaallocaties in Nederland: het netwerk moet eind 2025 uit meer dan vijfduizend bemande en onbemande punten bestaan.

DHL versus PostNL

DHL zit PostNL naar eigen zeggen op de hielen op de Nederlandse markt voor pakketbezorgers. Volgens Parcel Monitor, pleitbezorger van datagedreven vervoerdersbeslissingen, hebben webwinkels in Nederland wat te kiezen. “Kies DHL als snelheid, succes bij de eerste poging en minder problemen met klanten uw belangrijkste prioriteiten zijn”, schrijft het bedrijf op LinkedIn. “Overweeg PostNL, dat zich sterk richt op afhaalpunten en dat ruime bezorgopties biedt, vooral als flexibel afhalen voor klanten belangrijk is.”

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten