Ecommerce News

PostNL praat met webshops over langere levertijden en hogere prijzen

PostNL praat met webshops over langere levertijden en hogere prijzen

PostNL heeft het moeilijk, niet alleen op de postmarkt, maar ook op de pakketmarkt. De marges moeten omhoog, aldus de aankomende topman Pim Berendsen. Dat wil het bedrijf bereiken door een combinatie van kostenbesparingen en hogere prijzen. “Een deel van de oplossing zit in het vinden van betere opbrengsten bij grotere klanten.”

“2024 was financieel gezien een teleurstellend jaar”, begint CEO Herna Verhagen een persbericht van PostNL. De operationele winst blijft achter bij de verwachtingen. “Als antwoord op de financiële ontwikkeling en de veranderende marktdynamiek gaan we onderdelen van onze strategie aanpassen”, kondigt de vertrekkende topvrouw aan.

Pakketmarkt

Het pakketvolume groeide in het laatste kwartaal van vorig jaar met 10,5 procent tot 106 miljoen pakjes, leren de voorlopige cijfers van PostNL. Dat is vooral te danken aan internationale klanten, “hoofdzakelijk grote in Azië gevestigde webwinkels” volgens het bedrijf: het internationale volume groeide met 42 procent, het nationale met 3,7 procent.

PostNL verwerkt steeds meer pakjes uit het buitenland

PostNL verdient minder aan buitenlandse dan aan binnenlandse pakjes en spreekt daarom van ongunstige mixeffecten. Ongeveer de helft van de Nederlanders koopt bij Chinese platforms als AliExpress, Shein en Temu, en hun marktaandeel neemt alsmaar toe.

Klantconcentratie

Ook in eigen land kamp PostNL met ongunstige mixeffecten: grotere webwinkels groeien een stuk harder dan kleine en aan die pakjes houdt het bedrijf minder over. De zogenoemde ‘klantconcentratie’ nam sneller toe dan verwacht, met druk op de marges tot gevolg. “Mensen kopen meer en meer bij de grote webshops in plaats van dat ze naar veel kleinere webshops gaan”, aldus Verhagen in een toelichting.

‘Mensen kopen meer en meer bij de grote webshops’

Volgens CFO Pim Berendsen is de gemiddelde pakketprijs van PostNL in een jaar tijd met 22 eurocent gedaald.

‘Gezamenlijke verantwoordelijkheid’

Los van de ongunstige nationale en internationale mixeffecten heeft PostNL te maken met stijgende kosten, een krappe arbeidsmarkt, veranderend consumentengedrag en duurzaamheidsvereisten. In de persverklaring wijst Verhagen op de “gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle spelers in de keten om uitdagingen aan te pakken”.

Meer pakketautomaten, minder piekdrukte

Berendsen, die binnenkort de functie van Verhagen overneemt, maakt dat concreter. Om te kunnen blijven investeren in innovatie en netwerkcapaciteit, moeten de kosten omlaag en de prijzen omhoog, schetst de aankomende topman in een webinar.

Daarom wil PostNL vaart maken met de out of home-strategie en het gebruik van pakketautomaten stimuleren. Dit jaar moet er gemiddeld elke dag zo’n automaat bijkomen. Daarnaast gaat het bedrijf in gesprek met webwinkeliers om pakketten beter verspreid over de tijd te bezorgen.

‘PostNL wil meer met langere levertermijnen dan 24 uur gaan werken’

PostNL wil piekbelasting namelijk terugdringen en meer met langere levertermijnen dan 24 uur gaan werken, aldus Berendsen. De trend was jarenlang dat pakketten sneller werden aangeboden, nu vraagt de marktleider aan webwinkels om er langer over te mogen doen.

Prijsdiscussies

Aan de inkomstenkant kondigt Berendsen prijsverhogingen aan voor met name PostNL’s grote klanten: “Op een gegeven moment moet er duidelijk ook een discussie gevoerd worden over prijs. Daarover zullen we zeker in gesprek gaan met onze grote klanten.”

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten