menu

Office Depot: Grote verschillen in Europa

online grote verschillen in EuropaVoor veel Amerikaanse webwinkels lijkt Europa een grote markt. Maar met die gedachte onderschat je de lokale verschillen tussen landen. Dat doet Office Depot niet. Het neemt niet alleen de Europese markt serieus, maar weet ook dat er nogal wat verschillen zijn tussen de Engelse, Nederlandse, en de Franse klant.

“Webwinkeliers die streven naar online succes in Europa moeten dan ook rekening houden met hoe de behoeften van online consumenten verschillen van land tot land”, aldus Daniël Peters, senior manager voor E-commerce Europa bij Office Depot. Volgens hem doen sommige niet-Europese bedrijven dit te weinig, wanneer ze willen uitbreiden naar ons continent.

Nederlanders anders dan Fransen
Zo maken volgens Internet Retailer klanten in ons land vaak gebruik van de online chatfunctie om hulp te krijgen bij het shoppen, terwijl Fransen minder geneigd zijn om van deze service gebruik te maken. En in ons land en bij de oosterburen hebben consumenten vooral vragen die betrekking hebben op de praktische aspecten van wanneer en hoe iets geleverd wordt. In het Verenigd Koninkrijk verschijnen er bijvoorbeeld weer meer verzoeken om meer informatie over de te bestellen producten.

“We streven ernaar dat minstens 75% van onze producten online in Europa worden verkocht en we proberen om onze multichannel-operatie in alle Europese landen uit te voeren”, aldus Peters. Het aandeel van online verkopen in Europa voor Office Depot verschilt van land tot land. Zo zijn klanten uit ons land het meest geneigd om via de webwinkel van het bedrijf te kopen, terwijl consumenten in bijvoorbeeld Italië en Spanje het minst geneigd zijn om dat te doen.

In Europa actief na fusie met Viking Office
Op zich is 75% van de verkoop naar online verplaatsen een ambitieus doel, maar voor een verkoper van kantoorartikelen niet onrealistisch. Zo wordt in Amerika al 45% van kantoorbenodigdheden via het web verkocht. Office Depot werd in Europa gelanceerd na een fusie met Viking Office Products in 1998. Een jaar later ging de eerste niet-Amerikaanse website van start in het Verenigd Koninkrijk en sinds 2005 is de aanwezigheid van Office Depot in Europa alleen maar gegroeid.

Voor Peters zijn het de kleine dingen die je website kunnen verbeteren en waarmee je je kan onderscheiden van de concurrent. “Bijvoorbeeld als je meer video’s of foto’s bij een product hebt staan dan de concurrent, dan wordt dat product aantrekkelijker.” Zelf gaat Office Depot z’n websites uitbreiden met onder meer een popup-scherm dat hulp aanbiedt en verschijnt nadat een klant een onsuccesvolle zoektocht naar een product heeft ondergaan.

“Als je alleen maar een website dupliceert met geen onderscheidende kenmerken per land, dan is de enige consument die je aantrekt een niet-loyaal iemand die enkel geïnteresseerd is in de prijs”, zo denkt Peters erover. “Je moet die extra stap zetten en dingen doen zoals het inhuren van inheemse tekstschrijvers in plaats van alleen een goede vertaler. Zo kun je je marketingberichten en je unique selling points efficienter aan de klant richten.”

Office Depot Nederland
Het is natuurlijk allemaal mooi wat Peters hier zegt, maar toch hebben wij enkele kanttekeningen te plaatsen bij de Nederlandse website van Office Depot. Zo is het erg jammer dat zo’n groot bedrijf als Office Depot gebruikmaakt van clichématige stockfoto´s, en dus niet van een ‘inheemse fotograaf’. Is dat werkelijk zo Nederlands?

 

En waarom krijgen de Amerikanen wel direct alle artikelen te zien die via de site te bestellen zijn, terwijl wij als Nederlanders ons eerst moeten aanmelden om het aanbod te kunnen inzien? Of moeten we daarvoor toch bij Viking Direct zijn? Je zou haast de chatfunctie willen gebruiken om hen deze vragen te stellen…

Tags

Reacties