menu

Nike wil zelf meer verkopen online

Nike wil zelf meer verkopen onlineNike wil meer gaan inzetten op de directe verkoop van z’n producten aan de consument. De omzet van dit soort verkopen steeg in een jaar tijd met 22,9% van 3,5 miljard naar 4,3 miljard dollar, terwijl de opbrengst uit de ecommerce-tak zelfs met dertig procent steeg. De focus wordt dan ook vooral op het online en mobiele kanaal gericht. 

Webwinkeliers die bang zijn voor het kanaalconflict kunnen Nike alvast van het lijstje wegstrepen. Het wereldbekende sportmerk verkoopt al een tijdje direct aan consumenten en dat gaat zo goed dat het bedrijf hier flink op wil inzetten.

De ecommerce-omzet van Nike maakt deel uit van een bredere categorie, die Nike zelf ‘direct-to-consumer’ noemt en waar bijvoorbeeld ook de stenen winkels toe behoren. “Direct-to-consumer, en specifiek het online gedeelte van direct-to-consumer, heeft een enorme prioriteit bij Nike, en we investeren tamelijk agressief in dit platform”, aldus president en CEO Mark Parker. “We zien dat de mogelijkheden hierin zich uitbreiden. We investeren bijvoorbeeld in mobiel en zien al enkele geweldige resultaten.”

Bij het nadrukkelijker inzetten van het online verkoopkanaal wil Nike ook nog steeds aandacht besteden aan het mogelijk maken voor consumenten om hun Nike-producten online te personaliseren. Investeringen in deze technologie liggen dan ook zeer waarschijnlijk in de planning. “Het verpersoonlijken van producten blijft een zeer sterke subset te zijn van onze online business en we zien dan ook veel investeringsmogelijkheden die erg interessant zijn. Direct-to-consumer is een groot en groeiend onderdeel van onze totale business”, zo legt Parker uit.

Nike maakte vorige week bekend dat de totale omzet over het afgelopen boekjaar in alle markten behalve West-Europa en China is gestegen. Daardoor steeg de totale omzet van het bedrijf met elf procent naar 25,3 miljard dollar. De nettowinst ging met negen procent omhoog naar 2,5 miljard dollar.

Afzetmarkt China belangrijk, maar in een dipje
Enkele dagen eerder maakte Nike bekend dat de totale omzet het afgelopen jaar in alle markten is gestegen behalve China. Zo verkreeg het meer marktaandeel in Noord-Amerika, onder andere door de vraag naar Jordan-basketbalschoenen en FlyKnit-hardloopschoenen, terwijl de verkoopcijfers in het Aziatische land het laatste kwartaal juist waren gekelderd. Maar, zo zegt Parker: “De race in China is een marathon. Het is geen sprint.”

Maar het is heus niet alleen de economie aldaar die een rol speelt in de tegenvallende cijfers voor Nike, want concurrent Adidas bijvoorbeeld doet het momenteel juist weer erg goed in China. Op dit moment zijn de verkopen in China goed voor zo’n 10% van de totale verkopen van Nike. Momenteel is de afzetmarkt in China een kwart van die in Noord-Amerika, waar vorig jaar 10 miljard werd omgezet.

Tags

Reacties