menu

Kleding populair online, vooral op woensdag

kleding populair onlineHet online bestellen van kleding is wereldwijd erg in trek. In veel landen is deze ecommerce-branche zelfs verreweg de populairste. In ons land wordt er online nog wel meer geld uitgegeven aan reizen, maar dat neemt weg dat ook wij hier massaal kleding en schoenen bestellen. De woensdag blijkt zelfs de favoriete shopdag.

Dit laatste blijkt uit een analyse van Klarna die daarvoor haar interne data eens goed bestudeerde. Zo schijnen mannen per online aankoop ook meer uit te geven dan vrouwen, hoewel vrouwen wel weer váker hun garderobe uitbreiden via online modewinkels. Ook bleek uit de gegevens dat in Amsterdam en Rotterdam procentueel aanzienlijk meer online kledingaankopen werden gedaan dan in steden als Den Haag of Utrecht.

 

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Uit een ander onderzoek, van onderzoeksbedrijf yStats.com blijkt dat wereldwijd gezien kleding het nummer één product is dat via webwinkels wordt besteld. En of het nou online wordt gekocht of dat er uiteindelijk in de winkel voor wordt betaald, het internet blijkt een zeer handige en veelgebruikte tool om kledingstukken te bekijken en te researchen. Volgens het onderzoek heeft het afgelopen jaar minstens een derde van alle internetgebruikers ter wereld wel eens kleding online gekocht, of de intentie daartoe gehad.

Online kledingverkoop booming in Europa
“In heel Europa is kleding in de B2C-ecommercemarkt ‘booming’. In de Europese Unie is het aandeel van consumenten dat kleding en sportartikelen online bestelt gestegen het afgelopen jaar, waardoor het nu zo’n twintig procent van de consumenten bereikt”, zo meldt yStats.com. Om vervolgens te melden dat de kledingsector zich ook in Oost-Europa uitbreidt. Zo groeide die branche in Rusland het afgelopen jaar met veertig procent, zodat het nu goed is voor een vijfde van de totale ecommerce-verkopen. Kleding is ook erg populair in landen als Polen, Estland, Kroatië, Macedonië en Turkije.

In de Verenigde Staten daarentegen blijkt kleding de een-na-populairste sector te zijn; daar doen consumentenelektronica het qua verkopen nog net iets beter. Kleding blijft nog wel de snelst groeiende productcategorie in de States. Ook in Latijns Amerika blijkt consumentenelektronica populairder dan kleding; in Brazilie is het zelfs de drie-na-populairste productcategorie.

Tags

Reacties