menu

Ken jij deze fashion-vergelijkingssites al?

Steeds meer consumenten winkelen via vergelijkingssites. Dit doen ze niet alleen om prijzen en dergelijke met elkaar te vergelijken, maar ook om inspiratie op te doen. Vooral fashion vergelijkingssites lijken hierdoor als paddenstoelen uit de grond te schieten. Ecommerce News selecteerde er vijf voor je.

In grote lijnen werken de sites volgens hetzelfde principe: de site zorgt voor een doorverwijzing naar je website en daar betaal je voor. Over het algemeen is dit een cost per click (CPC), maar cost per sale (CPS) komt ook voor. Ook zijn er vaak aanvullende diensten mogelijk, zoals adverteren of het plaatsen van een logo van jouw webwinkel, waarvoor je extra moet betalen.

Kleding.nl

Kleding.nl richt zich op kleding, tassen, parfum en sieraden. Naast het vergelijken van prijzen voorziet het platform de gebruiker van kortingscodes en informatieve blogs. Bij de kledingzoekmachine zijn ruim 200 winkels en bijna 2300 merken aangesloten, die gezamenlijk goed zijn voor een aanbod van ongeveer een miljoen producten. Op de vergelijkingssite presenteer je je producten op basis van affiliates. Naar eigen zeggen bereikt Kleding.nl ruim een miljoen bezoekers per maand.

Kledingkopen.nl

Het assortiment van Kledingkopen.nl bevat zo’n 4000 merken van 150 shops. Daarnaast vind je veel blogs met achtergrondinformatie over de merken en krijgen de bezoekers tips over hoe ze bepaalde kleding met elkaar kunnen combineren. Hoewel meerdere aspecten met elkaar kunnen worden vergeleken, richt de site zich met name op de verschillen in prijs. Het bedrijf werkt op basis van CPS en de commissie ligt tussen de 5 en 12%. Op termijn wordt het verdienmodel uitgebreid door webwinkeliers de mogelijkheid te bieden om te adverteren. Kledingkopen.nl trekt maandelijks zo’n 75.000 bezoekers.

Men Today

Men Today is het broertje van het bekendere Fashionchick.nl en wordt door grofweg 150.000 bezoekers per maand gebruikt. Met behulp van vele filters wil het bedrijf het shopgemak van de drukbezette man vergroten. De ruim 100 aangesloten webshops vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan 3000 merken. Op de site vind je voornamelijk kleding, maar ook elektronica, gadgets en verzorgingsproducten worden er gepresenteerd. Bij Men Today betaal je op basis van clicks (CPC).

Modelokaal

Modelokaal is een gezamenlijk initiatief van Retail Service Organisatie DECO en Locals United. Het platform richt zich op mensen die online winkelen leuk vinden, maar het prettig vinden als ze naar de winkel kunnen mocht de order niet voldoen aan hun wensen. Er zijn een kleine 50 shops actief die volgens het platform samen zo’n 250 merken vertegenwoordigen. Helaas zijn er verder nog weinig cijfers bekend. Wanneer je naast je webshop een fysiek verkooppunt hebt, kan het een interessant kanaal zijn. Mits de echte doorbraak nog komt. Als we kijken naar het aanbod valt ons op dat er per plaats nog weinig spelers zijn. De concurrentie is hierdoor weliswaar gering, maar het aantal bezoekers dat met dit aanbod regelmatig de site bezoekt waarschijnlijk ook. Daarnaast is het lastig om met het bedrijf in contact te komen. Wij hebben het zelf op verschillende manieren geprobeerd, maar zonder resultaat.

Stylight

In tegenstelling tot Modelokaal die het lokale aspect wil terugbrengen, wil Stylight juist de grenzen verleggen. Op het internationale platform vertegenwoordigen ruim 350 shops uit 15 landen gezamenlijk meer dan 6000 merken. Sinds 2012 heeft Stylight een Nederlandse website, waar al diverse webwinkeliers uit ons land actief zijn. Maandelijks bezoeken meer dan 10 miljoen mensen wereldwijd de site om nieuwe modeartikelen te ontdekken en te kopen. Stylight werkt op CPC-basis.

Tags

Reacties