menu

Internetfraude blijft webwinkels kwellen

Fraude is bij kwart webwinkeliers toegenomenFraude is, en blijft,  helaas een veelvoorkomend probleem in de ecommerce. Uit onderzoek bleek dat internetfraude voor een kwart van de ondervraagde webwinkeliers het afgelopen jaar was toegenomen. Voor een op de acht was er goed nieuws: bij hen was de fraude afgenomen.

Voor 63,1% was er vrijwel niks veranderd het afgelopen jaar, zo blijkt uit onderzoek van de Internet Retailer onder 112 geënquêteerden, waarvan de helft jaarlijks minder dan een miljoen dollar omzet en een tiende jaarlijks meer dan vijftig miljoen dollar. Om de internetfraude tegen te gaan checken veel ondernemers bepaalde transacties handmatig. Zoiets kost veel tijd en (dus) geld; het is dan ook niet vreemd dat het bestrijden van internetfraude steeds meer een geautomatiseerd proces wordt.

Handmatig transacties checken
Maar zoals wel vaker gebeurt als er geen mensenwerk bij betrokken is, wil een foutje er nog wel eens listig in sluipen. Handmatig bepaalde transacties checken is daarom dan ook geen overbodige luxe. Van de ondervraagden bleek bijna de helft meer dan 20% van de transacties handmatig na te gaan. Een op de drie checkte niet meer dan vijf procent van alle transacties.

Fraude-ratio voor online verkopen
In het onderzoek gaven de respondenten ook aan hoe hoog de fraude-ratio was voor hun online verkopen. Voor minder dan 1% van de ondervraagden was de ratio 67%, terwijl voor meer dan tien procent van de webwinkeliers de ratio 0,9% was. Dit komt overeen met cijfers die Cybersource vorig jaar publiceerde. Toen bleek dat 0,9% van de bestellingen in 2010 uit oplichting bestond. Internetfraude was in dat jaar goed voor zo’n 1,3 miljard euro aan kosten voor webwinkeliers.

Blijven zoeken naar oplossingen
“Webwinkeliers moeten blijven zoeken naar manieren om een veilige online ervaring te bevorderen en ze moeten informatie van klanten beschermen tijdens en nadat een transactie is verwerkt”, waarschuwt Souheil Badran, algemeen directeur van Digital River World Payments. Hij ziet dat webwinkeliers steeds meer voor gehoste betaalpagina’s kiezen, die hen helpt te voorkomen dat ze zelf identificeerbare informatie van de consument moeten behandelen.

Tokenization
Ook is de op tokens gebaseerde technologie, in het Engels ‘tokenization’ genoemd, om gevoelige informatie te verbergen in opkomst. Hiermee worden betalingsgegevens van de klant veranderd in random code, waardoor criminelen die de hand weten te leggen op de informatie er alsnog niet mee kunnen frauderen.

Criminelen worden met de dag slimmer en weten altijd wel weer iets nieuws te vinden waarmee ze kunnen frauderen. Aan de ecommerce-sector is het de taak om niet stil te blijven zitten, maar op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen die het aantal gevallen van internetfraude binnen de perken weet te houden. Gelukkig heeft dit zijn vruchten afgeworpen de afgelopen de jaren. Fraudebestrijding staat bij steeds meer grote en kleine webwinkels op de agenda en het heeft succes. Het percentage van de omzet die verloren gaat aan internetfraude is de laatste jaren drastisch gedaald.

‘Friendly Fraud’
Veel buitenlandse fraude betreft data, van bijvoorbeeld creditcards. Nederlandse webwinkels ervaren meer de ‘friendly fraud‘ vormen. Een pakketje blijkt, ondanks dat deze bijzonder aandachtig en goed is ingepakt toch niet met de juiste inhoud aan te komen. Bij het ontstaan van de kredietcrisis steeg vooral deze vorm van internetfraude bij enkele webwinkels.

Tags

Reacties