Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

Bestelfraude is een probleem in Duitsland

Bestelfraude is een probleem in Duitsland

Bestelfraude is een serieus probleem aan het worden in Duitsland. Maar hoe kan het dat de ecommerce in uitgerekend dit land zo vatbaar is voor deze vorm van fraude? Het antwoord ligt verscholen in de betaalvoorkeuren van Duitse shoppers.

In de ecommercebranche zijn er veel vormen van fraude. Een veelvoorkomende is die waarbij de oplichter iets bestelt, ervoor kiest om op rekening te betalen, een naam en rekeningnummer van iemand anders opgeeft en vervolgens zijn bestelling afhaalt op een (tijdelijk) verlaten adres, zodat er geen sporen zijn naar hem of haar.

Makkelijk fraude plegen in Duitsland

Het televisieprogramma ZDFzoom toonde eerder deze maand aan hoe gemakkelijk het is om op deze manier fraude te plegen in Duitsland. Alleen iemands naam en geboortedatum opgeven kan soms al voldoende zijn om de webwinkels te misleiden. De tv-ploeg sprak met het hoofd van een bende die bestaat uit zo’n tweehonderd oplichters. De man zit momenteel in de gevangenis, nadat hij na zes jaar onderzoek eindelijk gearresteerd kon worden. Hij en zijn netwerk hebben ongeveer 26.000 online bestellingen geplaatst met een totale waarde van zo’n 13 miljoen euro.

Een bende van 200 oplichters stalen voor 13 miljoen euro aan producten.

Fraudeur koos bewust voor Duitsland

Volgens de Russische oplichter heeft hij bewust voor Duitsland gekozen, nadat hij in verschillende andere landen ook heeft geprobeerd de boel te flessen. “In vergelijking met andere landen is het beveiligingssysteem van Duitsland het zwakst”, zegt hij.

Het Duitse beveiligingssysteem is het zwakst.

De fraudeur geeft de schuld aan de bedrijven die hun betaaltechnologie beschikbaar stellen aan webwinkels in Duitsland. “Ze scheppen op dat ze bijzonder goed zijn in het detecteren van pogingen tot fraude, maar in de praktijk gaat het toch vaak mis.”

Duitsers kopen graag op rekening

Deze vorm van fraude wordt ook niet gedemotiveerd door de favoriete betaalmethode van veel Duitse shoppers; die bestellen het liefst terwijl ze op rekening betalen. Volgens een woordvoerster van dienstverlener Ratepay komt hier niet snel verandering in: “Als ik betalen te moeilijk maak, koopt niemand meer en dan verkoop ik niet meer”. Het lijkt er dus op dat de meeste retailers weinig andere keus hebben dan de risicovolle factuur als betaalmethode aan te blijven bieden. Het is waar veel consumenten het liefst mee willen betalen.

En natuurlijk zijn er altijd aanvullende beveiligingsmaatregelen in te stellen, zoals tweestapsverficiatie. Maar ook hier geld, dat veel Duitse consumenten dit soort elementen zien als een hindernis. En voor de webwinkelier komt het uiteindelijk dus neer op een afweging tussen beveiliging enerzijds en omzet anderzijds.

Voor de webwinkel is het een afweging tussen beveiliging en omzet.

Het tv-programma laat zien dat de online fraude niet alleen webwinkels treft, maar ook consumenten wiens naam en adres worden misbruikt. Zo wordt ene Mara Bergmann ge├»nterviewd. Op haar naam werden producten besteld met een totale waarde van zo’n zesduizend euro. Dit leidde tot problemen met incassobureaus en zelfs mogelijke registratie bij de Duitse BKR.

Naam en geboortedatum is vaak voldoende

Volgens Stern is er een simpele, maar pijnlijke reden waarom Mara niks van de bestellingen opmerkte (totdat de betaalherinneringen kwamen): voor veel webwinkels is het voldoende om een echte naam en geboortedatum te krijgen om kopen op rekening aan te bieden. Een klant zou eigenlijk ook een adres en e-mailadres moeten opgeven, maar deze worden vaak niet gecontroleerd. Een fraudeur kan hierbij dus zijn eigen adres en e-mailadres opgeven.

Volgens de wetshandhavingsinstantie in Berlijn waren er vorig jaar in deze staat alleen al meer dan 19.000 van dit soort zaken. En het oplossingspercentage is slechts 12 procent. In heel Duitsland werden er vorig jaar 57.000 gevallen van fraude met online bestellingen gemeld.

Meer dan 19.000 zaken in Berlijn alleen.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch