Ecommerce News

iDeal Snel Bestellen beschikbaar in De Online Drogist

iDeal Snel Bestellen beschikbaar in De Online Drogist

Vanaf deze week kunnen klanten van De Online Drogist met iDeal Snel Bestellen betalen. Volgens de betaaldienst is de service binnenkort ook beschikbaar bij andere webshops. Door een profiel aan te maken bij iDeal hoeven klanten geen contact- en adresgegevens meer in te vullen bij deelnemende webwinkels zelf.

Vorig jaar werd iDeal, dat onderdeel is van Currence, nog overgenomen door het European Payments Initiative (EPI), een samenwerking van Europese banken. EPI wil een betaalplatform voor heel Europa vormen en bedenkt op dit moment nog hoe iDeal in die strategie past.

Functie later dan gepland

In maart vorig jaar liet iDeal al weten dat het een nieuwe versie zou gaan lanceren. De planning was toen dat de nieuwe functies vorige zomer al live zouden gaan, maar dit is niet gelukt. Afgelopen maand was het zo ver. Sinds begin april kunnen consumenten online bestellingen in drie termijnen gespreid betalen. iDeal integreerde daarvoor met in3, een Nederlandse BNPL-aanbieder.

Consumenten kunnen nu gespreid betalen in 3 termijnen via iDeal.

Hiermee lijkt iDeal steeds meer op de internationale concurrent Klarna. Enkele dagen na de lancering uitte de AFM kritiek op BNPL-aanbieders, die opmerkte dat er in 2023 bijna 600.000 transacties via iDeal werden verricht via rekeningen op naam van minderjarigen, die te linken zijn aan BNPL-aanbieders. Dit terwijl minderjarigen geen gebruik mogen maken van achteraf betalen. De AFM roept de sector en wetgevers op om een aanpak te bedenken die BNPL-gebruik onder minderjarigen stopt.

Snel Bestellen met profiel

De andere functie van iDeal is vanaf nu ook live. Consumenten kunnen nu een iDeal-profiel aanmaken. Daar voert de consument een of meerdere bezorgadressen en contactgegevens in, naast gewenste bezorgopties. Via de bankier-app van de gebruiker geeft de consument dan toestemming aan iDeal om toekomstige betalingen af te handelen.

Achter de schermen haalt iDeal de nodige betaal- en bezorginformatie op.

Met dit profiel kunnen consumenten namelijk gebruikmaken van de nieuwe functie: Snel Bestellen. Klanten hoeven in deelnemende webwinkels geen contactgegevens meer in te voeren. De betaaldienst haalt die gegevens op. Wel moet de consument zelf de gegevens controleren en op een knop drukken om de betaling te voltooien. De klant wordt dan niet meer naar de bank-app geleid om de bestelling af te ronden.

‘Sneller en eenvoudiger afrekenen’

Tot nu toe is de nieuwe knop alleen nog beschikbaar bij De Online Drogist. “We zijn trots om aan te kondigen dat iDeal Snel Bestellen nu beschikbaar is voor al onze klanten! Na een succesvolle pilotfase samen met Currence en Pay zijn wij de eerste retailer die deze innovatieve betaalmethode aanbiedt. Nu kun je nog sneller en eenvoudiger afrekenen”, aldus de webwinkel.

Volgens iDeal wordt de functie steeds breder beschikbaar. Op de eigen website zegt het dagelijks meer deelnemende webwinkels toe te voegen.

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten