menu

“Ik heb een professionele en een uitgaanskant”

Wij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Deze keer de ervaringen van Suzanne van Haaster. De bedenker en eigenaar van Sunday Monday. Een Nederlands label origineel concept: het verkoopt multiwear kleding, waarmee je zowel op zondag op een party kunt verschijnen als op maandag mee naar je werkt kunt gaan.

Sunday Monday bestaat alweer een aantal jaar. Het label is vooral bekend vanwege de mogelijkheden die de kleding biedt. Zo kan alles op meerdere manieren gedragen worden. Op YouTube staan verschillende filmpjes hoe je kledingstukken dragen kan en ook BN’ers dragen het vaak. Wij interviewden haar over ambities, Deal or no Deal, BN’ers en social media.

Moderne vrouw heeft meerdere rollen
Suzanne vindt dat de moderne vrouw van nu meerdere kanten heeft. Bijvoorbeeld een zakelijke, maar ook een wilde kant. Zelf heeft ze dat ook altijd gehad. “Ik ben altijd mijzelf maar zeker niet altijd hetzelfde”, zo zegt zij. En deze meerdere rollen in het leven vragen om een oplossing in de kledingkast. Zo ontstond Sunday Monday. “Ik wilde iets ontwerpen dat je naar je werk aankunt maar met een simpele stijl-switch ook naar een drankje op het strand kunt dragen. Gewoon door het anders vast te maken.”

“Het belangrijkste is dat ik zelf zo’n vrouw ben, en dus vanuit een eigen behoefte ontwerp. De ontwerpen liggen dicht bij wat ik zelf draag en mooi vind en dat maakt het super leuk. Mijn zusjes en daarna mijn vriendinnen pikten het in eerste instantie heel enthousiast op en dat gaf me zelfvertrouwen om te beginnen met mijn modelijn, en vooral mijn gevoel te volgen.”

Bekend van tv
Suzanne heeft ooit meegedaan aan het tv-programma ‘Deal or no Deal’, waar ze een aardig zakcentje aan overhield. Maar ook zonder deze financiële meevaller had Sunday Monday bestaan, verzekert ze ons. “Natuurlijk! Financiële afhankelijkheid van anderen vind ik echt een doodzonde. Als ik iets wil dan doe ik het, los van het geld of de mogelijkheden, die creëer je namelijk zelf. Daar ben ik heilig van overtuigd. ‘Deal or no Deal’ was gewoon voor de fun!

Van de gewonnen tienduizend euro is na belastingen uiteindelijk zevenduizend overgebleven en daar kocht de onderneemster een computer met print, bureaus en een Nespresso-apparaat van. “Toen was het geld wel op! Al het geld wat ik nu verdien steek ik weer in de zaak met als doel om verder te groeien.”

De webwinkel bestaat nu al een aantal jaar en natuurlijk heeft Suzanne zo haar favoriete momenten meegemaakt. Onder andere een deal met het tijdschrift Viva, waarbij ze een hele grote partij jurkjes van haar kochten om aan hun abonnees te kunnen geven. Of presentatrice en columniste Beertje van Beers die een hele week haar jurkje droeg tijdens haar reis op een cruiseschip en daar een column over schreef in de Grazia.

Het heden en de toekomst
Maar een kledingwinkel is niks zonder assortiment. “Ik ontwerp het, laat een prototype maken, verander daar vaak nog iets aan, kies kleuren en de productie kan beginnen.” En natuurlijk mag ook de logistieke afhandeling niet vergeten worden. Iets wat Suzanne ook zelf afhandelt. “Ik krijg gelukkig wel vaak hulp van een medewerkster, maar ik wil graag een persoonlijke touch blijven houden. Kaartje erbij, leuk ingepakt. Dat vind ik zelf ook leuk om te doen. In de toekomst ga ik dit deel echter wel uitbesteden.”

En in die toekomst hoopt de parttime docent een mooi kantoor in de binnenstad van Delft te hebben met 2 à 3 medewerkers. “En een stagiaire, want ik vind het ook heel leuk om mensen iets te leren. Zal mijn onderwijskant wel zijn…”

Mocht het allemaal zo voortvarend blijven gaan met de webwinkel, dan hoeven we niet snel een ander project van Suzanne te verwachten. “Op dit moment zal het bij  deze blijven omdat mijn label heel erg goed loopt, ik heb het echt superdruk. En ik ben echt nog lang niet klaar, ik hoop dat mijn creativiteit altijd bij me blijft en dan kunnen jullie nog veel nieuwe  multifunctionele ontwerpen van mij verwachten.”

Nieuwe webwinkel
Sunday Monday maakt gebruik van de webwinkelsoftware van Mijnwebwinkel.nl. “Een goedkope keuze, dat was in eerste instantie de overweging. Het is erg makkelijk bij te houden als je een beginnende shop hebt.” Hier is jarenlang gebruik van gemaakt maar momenteel wordt gewerkt aan de overstap naar Magento.  “Ik krijg ik een hele nieuwe website via Mindwise. Dat is een prijs die ik heb gewonnen in een wedstrijd van Ilovefashionnews, Fashionchick en Mindwise. Ik hoop dat mijn vaste klanten zich lekker zullen voelen in de nieuwe shop; want ik heb een hele schare vaste klanten die ik op hun wenken wil bedienen, maar ik denk dat dat wel gaat lukken. Ik ben zelf heel enthousiast over Mindwise, en van Magento heb ik ook goede verhalen gehoord.”

De nieuwe webwinkel is een van de dingen waar Suzanne nog uitdagingen in ziet. Maar ook de fotografie kan beter, iets wat dan ook professioneler zal gaan worden. En verder: “Ik heb nu zeven kledingstukken in productie in verschillende kleuren, ik zie daar een uitdaging van hier tot Tokyo, er zijn nog zo ongelooflijk veel schetsen die ik nog niet in praktijk gebracht heb. Er zijn nog heel veel ontwerpen die nog niet in de shop staan! Verder weet ik heel goed wat er nog verbeterd moet worden, geen me een geldboom en je weet niet wat je ziet! Echter gaat het nu op een natuurlijke wijze, alles wat er binnenkomt gaat direct naar het bedrijf.”

Social media
Social media wordt steeds belangrijker bij het online promoten van je webwinkel. Het is dan ook niet zo gek dat Suzanne dit medium naar eigen zeggen non-stop inzet. “Ik was pas op een feestje en werd voorgesteld met de woorden: ‘dit is Suzanne van SundayMonday en ze twittert veel’. En pas groette de hoofdredactrice van Cosmopolitan mij heel vrolijk met ‘Hey, Sunday!’ Prachtig natuurlijk, en hierdoor merk ik dat mensen mij zien als mijn bedrijf. Ik heb inmiddels ruim 1300 klanten op Facebook en 1900 op Twitter.”

“Verder hoor ik steeds meer: “Hé, ik herken je van Twitter!” Ik vind het omgekeerd ook belangrijk om mijn klanten te leren kennen; het is gezellig en vaak ook heel effectief. Ze kunnen een vraag stellen en direct antwoord verwachten, als ik er toevallig ook net ben. Dit kan heel goed met social media.”

Maar websites als Twitter en Facebook kennen natuurlijk ook hun keerzijden. “Ik vind dat het medium op een losse manier gebruikt dient te worden, het is vrijblijvender. Als je echt iets wil weten, stuur dan een mail. Ik ben ook heel vaak in de trein aan het twitteren en heb dan geen mogelijkheid tot het checken van leveringen en dergelijke. Verder is het heel leuk om te zien wat mensen van een actie vinden, want je krijgt direct een hele rij reacties als je iets op Facebook plaatst. Of niet, en dan weet je ook genoeg.”

Tips voor startende webwinkeliers
Voor startende webwinkeliers heeft ze een tip in de vorm van een boek. “Lees ‘Internetgodinnen’ van Susan Eikelstam’. Iets wat ik pas na een jaar heb gedaan. En denk niet: Oh, dit gaan we wel even doen.  Vergeet verder zeker de administratie niet, en verkijk je niet op hoe intensief het allemaal is! Ik werk zeker zestig uur aan mijn webshop naast een baan van 2,5 dagen op een middelbare school, En heb geduld, je moet echt in je idee geloven en er tijd voor over hebben. Laat je niet uit het veld slaan bij een tegenslag en ga af en toe naar de schoonheidsspecialiste of doe iets anders wat je ontspant.”

Suzanne maakt veel reizen, soms voor SundayMonday, maar altijd om inspiratie op te doen. Zo is ze op dit moment op reis naar China. “Op zoek naar nieuwe stoffen, en om op te laden. Want het is enorm druk geweest het afgelopen jaar, maar wel heel erg super!”

En wij vinden het super dat Suzanne van Haaster van Sunday Monday de tijd heeft genomen om te antwoorden op onze prangende vragen!

Tags

Reacties