Combined Shape menu

Hoe kunnen we online betalen nog veiliger maken?

Hoe kunnen we online betalen nog veiliger maken?Naarmate de ecommerce-branche verder evolueert, komen er ook steeds luidere vragen hoe het online betalen nóg veiliger gemaakt kan worden. Want dat zal toch altijd een heibel punt blijven in de hele webwinkel-kwestie. Het is zelfs een van de voornaamste redenen waarom een boel mensen het nog steeds niet aandurven om online te shoppen. Wordt het big data, een vingerafdruk op je telefoon, of moeten we straks met ons  identiteitsbewijs op de foto?

Dat het allemaal helemaal niet zo fancy hoeft te worden bewijst PayPal wel. Die gaf eerder dit jaar nog aan dat een mobiel zeker geen wachtwoord gaat vervangen. PayPal heeft veel data om op terug te vallen en doet daar goede zaken mee. Maar in tegenstelling tot PayPal zijn er ook veel bedrijven die juist wel dat mobieltje inzetten om de identificatie veiliger te maken, dan enkel dat wachtwoord.

De iPhone 5S is bijvoorbeeld uitgerust met Apple Touch ID. Een vingerscanner in de home-button. Een makkelijke manier om je telefoon te ver- en ontgrendelen en volgens Tim Cook in de toekomst een manier om online aankopen mee te doen. Zo ver is het nog niet, en aangezien de methode ook al is gekraakt, is het de vraag of dit wel de manier is.

Jumio wil een stap verder gaan. Dit bedrijf dat betalings- en ID-scanningsvalidatieproducten maakt voor mobiele en online transacties biedt al enige tijd het realtime scannen en valideren van een creditcard in online en mobiele kassa’s. Netverify biedt realtime controle van een identiteitsbewijs, zoals een paspoort, rijbewijs of verzekeringspasje. De technologie wordt gebruikt door financiële instellingen, maar ook webwinkels die willen voldoen aan de ‘know-your-customer’-regels die er in sommmige branches gelden. Met deze technologie moet internetfraude worden tegengegaan en het vertrouwen aan beide kanten verbeteren.

Foto identiteitsbewijs naast gezicht
Netverify is nu uitgebreid met Face Match, een feature waarbij het gezicht van een klant gekoppeld kan worden aan het gezicht dat op het getoonde identiteitsbewijs is te zien. Zoals TechCrunch het verwoordt: “Dit is niet precies hetzelfde als de bekende facial recognition-technologie, aangezien het niet gaat over het scannen van een gezicht en daarna het identificeren van de gebruiker, dit gaat om het vrijwel real-time matchen van een foto met iemands gezicht.”

De toevoeging heeft als effect dat een bedrijf, bijvoorbeeld een webwinkel, nu niet alleen de bevestiging krijgt dat de klant fysiek een vorm van identificatie bij zich draagt, maar dat hij ook degene is als de persoon op de foto. De ‘persoon-niet-aanwezig’-transactie wordt zo in één klap een veel veiligere ‘persoon aanwezig’-transactie. De kans dat er op zo’n moment fraude wordt gepleegd is natuurlijk aanzienlijk kleiner.

‘Persoon-niet-aanwezig’-transactie wordt veiliger
Oprichter en CEO Daniel Mattes legt uit: “We kunnen nu niet alleen vaststellen dat de werkelijke identificatie binnen handbereik en valide is, maar ook dat de persoon die het identiteitsbewijs vasthoudt ook dezelfde persoon is als op de foto. Dit maakt ‘persoon-niet-aanwezig’-transacties zoals die op het internet plaatsvinden even effectief en veilig – als het al niet effectiever en veiliger is – als de traditionele ‘persoon aanwezig’-transactie.” Nu is Jumio lang niet het enige bedrijf dat dergelijke toepassingen heeft ontwikkeld. Het Britse IDscan biedt een dergelijke oplossing ook al zo’n twee jaar aan.

We kunnen ons goed voorstellen dat deze toevoeging inderdaad veiliger is dan we online gewend zijn. Maar tegelijkertijd vragen we ons ook af hoe gebruiksvriendelijk het allemaal nog is. Stel, je wilt een bestelling doen vanaf je mobiel, omdat je op dat moment bij vrienden bent of onderweg met het openbaar vervoer. Wat is de kans dat je je paspoort of rijbewijs bij je hebt en dat je je dus wel kunt identificeren om de bestelling te voltooien? En hoe fijn is het als je telkens weer je identificatiebewijs erbij moet pakken en een foto moet maken van hoe jij je pasje naast je gezicht houdt?

In de realiteit zou een toepassing als Face Match waarschijnlijk alleen maar worden toegepast door bedrijven en webwinkels die dure producten of diensten, zoals vakantiereizen, verkopen en hoef je als klant niet bang te zijn dat je je paspoort erbij moet pakken wanneer je een dvd’tje bestelt op Bol.com. Toch blijft de vraag hangen in hoeverre je het online betalen veilig kan maken zonder te veel in te hoeven boeten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid. Een bevredigend antwoord zal waarschijnlijk nog wel even uitblijven…

Jumio Netverify in actie.

Tags

Verder lezen

Reacties