menu

Hoe kom je aan die eerste bestelling?

Hoe kom je aan de eerste bestelling?Vrijwel elke week krijgen wij een vraag van een startende webwinkelier
die een webwinkel online heeft gezet, meestal al de eerste bezoekers
heeft gehad maar toch niets heeft verkocht. Waar gaat het mis en waar
blijft nou die eerste bestelling?

Het blijkt voor ons een onmogelijke vraag want meestal is het budget voor de webwinkel er al bij het opzetten doorheen gejaagd. Alhoewel de vraag echt is, wordt het meestal niet op prijs gesteld als we werkelijk de struikelblokken van de webwinkel zelf, of in veel gevallen zelfs de producten die aangeboden worden, benoemen. Daar is zoveel in geïnvesteerd dat het direct als persoonlijke kritiek wordt opgevat. Een kansloos verhaal dus?

Het hoeft niet. Op iedere webwinkel valt wat op te merken en optimaliseren doe je pas als de klantenstroom op gang is gekomen. Hierbij dus acht tips om de eerste klant over de streep te trekken en de eerste bestellingen te laten binnenstromen.

Familie, kennissen en vrienden
Om te beginnen bij je eigen netwerk. Heb je jouw webwinkel eigenlijk al onder de aandacht gebracht van familie, kennissen en vrienden? Kans is groot dat ze niet direct afhaken bij een webwinkel die nog niet geheel gebruiksvriendelijk is gemaakt. Daarnaast is het vertrouwen dat het geld goed terecht komt gelijk wat groter en zijn ze eerder geneigd positieve feedback te geven dan de gemiddelde bezoeker. Wacht niet tot de eerste verjaardag of familiereünie maar stuur ze gewoon brutaal een e-mail. Je weet dan zeker dat ze achter de PC zitten als ze over je winkeltje horen en met een klik van de muis zitten ze al op je website!

Social media
Het is lastig om met Twitter, Facebook of Google+ werkelijk klanten te vinden, zeker als je nog niet weet of jouw aanbod en webwinkel wel in orde zijn. Maar het is zo laagdrempelig (en kosteloos!) om ermee te starten dat het bijna een zonde is om het niet te proberen. Maak een account aan, plaats wat leuke links met leuke omschrijvingen naar wat producten en kijk of je bij wat discussies aan kunt haken die ergens gerelateerd zijn met jouw shop.

Social media is vooral succesvol als je passief verkoopt en actief deelneemt. Natuurlijk mag je een commerciële bedoeling hebben op deze netwerken maar probeer dit niet te laten overheersen. Zorg dus dat je niet alleen maar commerciële linkjes plaatst als je naar mensen reageert, maar probeer werkelijk wat mensen te helpen, deel je mening, en kijk of je met je profiellink, of je tussen die berichten door, zo nu en dan iets over je webwinkel melden kunt.

Persoonlijke media
Social media is zeg maar je eigen krant of prikbord, maar soms heb je meer media-invloed dan je zelf beseft. Zit je op een vereniging of in een sportclub? Woon je in een klein dorpje of maak je deel uit van een online community? Benader deze dan en kijk of je in het clubblaadje of in de nieuwsbrief iets mag vertellen over jouw nieuwe onderneming! Vaak vinden verenigingen het leuk om zo nu en dan een lid aan het woord te laten. Je eerste persaandacht is zo gerealiseerd!

Online aandacht
Heb je online al gekeken wat er mogelijk is? Zo kun je een linkje naar je website aanvragen op verschillende Startpagina’s bijvoorbeeld. Ook op andere websites is soms de mogelijkheid om je webshop onder de aandacht te brengen. Doe het wel met mate. Linkaanvragers die iets te agressief zijn met het bouwen van online bekendheid worden niet altijd gewaardeerd.

Zoek contact
Bovenstaande manieren helpen vooral bij het vinden van traffic. Maar bezoekers betekenen nog geen kopers! Wat zoeken ze, en waar haken ze af? Je kunt het ze proberen te vragen. Op grotere webwinkels kun je soms amper nog een telefoonnummer terugvinden, en moet je door allerlei veelgestelde vragenlijsten heen voor je de eerste contactmogelijkheden vinden kunt. Natuurlijk, tijd is geld maar als je net gestart bent levert klantenservice je ook goede marketinginformatie op en bij contact kun je perfect uitvinden wie er op je website zit en waar hij of zij naar op zoek is! Zet daarom duidelijk op je webwinkel je telefoonnummer, geef aan dat je open staat voor feedback op het assortiment of de webwinkel zelf, en overweeg zelfs eens een kortingsbon voor mensen die constructieve feedback willen leveren op de webwinkel! Wie weet met wat voor goede ideeën jouw bezoekers kunnen komen?

Vraag om feedback
Naast dat je op je webwinkel zelf om feedback kan vragen kun je natuurlijk ook gewoon andere mensen om hulp vragen. Wederom je familie en vrienden maar soms kun je ook wat externe hulp inschakelen. Op Webwinkel Forum is er zelfs een aparte rubriek voor webwinkeliers die op zoek zijn naar feedback! Dit kan gratis en zoals altijd is de kans dat mensen jou helpen groter, als je zelf ook niet te beroerd bent om wat andere webwinkeliers van feedback te voorzien. Ook via social media kan het geen kwaad even wat feedback te vragen. Natuurlijk ontstaat er wel de kans dat potentiële klanten deze onderwerpen ook kunnen vinden dus zet op dit soort netwerken niets waar je je later mogelijk voor schaamt. Maar dat is eigenlijk met alles op het internet. Toch?

Investeer er geld in
Mond-tot-mond, de gratis resultaten in Google of goede persaandacht zijn verreweg de beste marketingmogelijkheden maar niet bij elke starter direct voldoende. Soms is het toch echt een goed idee om  wat geld te investeren en zo de boel wat te versnellen. Koop dan niet gelijk een dure radioreclame of pagina in een duur tijdschrift maar kijk of je het geld geleidelijk kunt uitgeven en zo kunt ontdekken welk product of pagina het snelste een bestelling kan opleveren. Bijvoorbeeld door gericht te investeren in goedkopere trefwoorden in Google Adwords en ken je Admarkt van Marktplaats al?

Heb geduld
Google indexeert je website in een dag en een bestelling kun je binnen vijf minuten doen! Toch? Nou nee. Google ontdekt je website misschien maar voor je echt in de resultaten naar voren komt is er wel wat meer nodig. Zo is het ook met een bestelling. Zelfs als het aanbod bevalt kan het zijn dat de zoeker het eerst met zijn of haar partner wil overleggen, de website even bij z’n favorieten toevoegt omdat hij zijn bankpas niet bij zich heeft of om een andere reden nog even afziet van de koop.

Zelfs als alles goed zit, kan het geen kwaad om niet gelijk het bijltje erbij neer te gooien als de eerste weken wat tegenvallen. Die eerste bestelling; vroeg of laat krijg jij hem ook!

Tags

Reacties