Bestelzuil Blokker: 10% van online omzet

Bestelzuil Blokker: 10% van online omzet

Het mag dan wel niet zo goed gaan met Blokker Holding, online doet het familiebedrijf goede zaken. De omzet steeg met bijna 77 procent in twee jaar tijd, terwijl Blokker ook omnichannel heeft omarmd. Dat blijkt wel uit het feit dat de omzet via de online bestelpunten in winkel inmiddels bijna 10 procent van de totale online omzet omvat.

Vandaag maakte Blokker Holding de cijfers over 2016 bekend en dat zag er niet al te best uit. Werd er in 2015 nog 52 miljoen euro nettoverlies geleden, vorig jaar kwam Blokker 180 miljoen euro tekort onder de streep. En ook de omzet nam af: met 5 procent daalde de iets meer dan 2 miljard euro van 2015 naar 1,965 miljard vorig jaar.

Daar tegenover staat wel een fraaie groei van de online omzet, waar Blokker Holding’s online organisatie Nextail verantwoordelijk voor is. In 2014 was de online omzet nog 98 miljoen, wat in een jaar tijd uitgroeide tot 133 miljoen euro en het afgelopen jaar uitkwam op 173 miljoen euro. Dat is een groei van 77 procent in twee jaar tijd.

Bijna 1000 bestelzuilen in winkels

Volgens Blokker Holding is dit deels toe te schrijven aan de flinke uitbreiding van het assortiment, maar ook door de groei van het aantal bestelzuilen in de stenen winkels. In 2015 installeerde het concern 233 van zulke online bestelpunten in de winkels van Blokker en Bart Smit, en dat aantal is vorig jaar opgelopen tot 918 zuilen. Die online bestelpunten wisten vorig jaar een omzet te realiseren van 16,5 miljoen euro, wat neerkomt op bijna 10 procent van de totale online omzet.

Bestelzuil Blokker
Een online bestelpunt van Blokker. Foto van Weekblad de Terschellinger.

Omnichannel bij Blokker

Je kan je natuurlijk afvragen waarom de bestelzuil het blijkbaar zo goed doet. Is dat omdat Blokker en haar consumenten ware omnichannel-fans zijn of omdat het assortiment in de winkel niet toereikend genoeg is? Een pessimist is wellicht geneigd dat laatste te denken, maar los van alle cijfertjes en beweegredenen, hƩƩft Blokker wel een bestelzuil in de winkel staan.

Zo’n internetzuil wordt door velen gezien als de oplossing voor fysieke retailers om niet helemaal weg te kwijnen in de winkelstraat. In de toekomst hebben retailers kleinere winkelruimtes, minder voorraad maar wĆ©l een naadloze integratie met online, zo menen zij. In dat licht past ook de optie van Blokker om fysieke aankopen thuis te laten bezorgen in plaats van (de hele shoppingdag) mee te zeulen:

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten