Lanceer nú de ‘geen haast’-bestelknop

Lanceer nú de ‘geen haast’-bestelknop

Ecommerce News opperde al langer voor een ‘geen haast’-bestelknop in webwinkels. Hiermee kunnen klanten bewust hun bestelling later laten bezorgen. Maar juist in deze tijden, waarbij de logistiek onder spanning staat, is zo’n knop meer dan welkom. Welke webwinkel staat er op?

De ‘geen haast’-bestelknop is geen utopie. Er zijn al webwinkels die zoiets hanteren, alleen zijn die in Nederland moeilijk te vinden, met name onder de grote spelers. In mei 2018 deelden wij al het idee voor zo’n bestelbutton in webwinkels. Toen was het vooral bedoeld om de nachtarbeid niet zo te belasten, omdat veel webwinkels standaard bestellingen de volgende dag al aan huis bezorgen.

Logistiek heeft het extra druk door coronavirus

Maar nu met het coronavirus in ons land, staat de logistiek verder onder druk. Veel winkels zijn gesloten en dus richten consumenten zich op ecommerce. Tal van webwinkels maken overuren en beleven tijden die doen denken aan de drukke dagen voor de feestdagen. Ze moeten klanten vaak nu al teleurstellen met bezorgingen die later plaatsvinden dan verwacht.

Dat kan anders. Zo dacht ook Amazon in Amerika. Daar biedt het Amazon Prime-leden al langer de optie om de bezorging op een later moment te laten plaatsvinden. In ruil daarvoor krijgen de abonnees 1 dollar tegoed, dat ze kunnen uitgeven aan digitale producten, zoals ebooks via Kindle of een film via Amazon Prime.

Amazon biedt Prime-leden al langer een tegoed bij ‘geen haast’-bezorging.

Nu extra vergoeding voor Prime-leden

Vanwege de coronacrisis heeft Amazon dat tegoed nu opgewaardeerd naar 3 dollar, zodat Prime-leden nog meer gestimuleerd worden om voor de ‘geen haast’-bezorging te kiezen. Nu heeft Amazon meer dan genoeg geld om dit soort acties te doen. Maar zelfs zonder krediet als beloning zou dit eigenlijk een standaard mogelijkheid moeten zijn in het bestelproces bij Nederlandse webwinkels.

De 'geen haast'-optie bij Amazon.
De ‘geen haast’-optie bij Amazon.

Bol.com, Coolblue, Wehkamp, MediaMarkt, Hema en al die andere grote webwinkels: wáár blijft de ‘geen haast’-bestelknop?

Waar blijft de ‘geen haast’-bestelknop?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten