menu

Mag je als webshop bestellingen annuleren?

Mag je als webshop bestellingen annuleren?4Launch heeft harde schijven, die plots voor 200 euro minder werd aangeprezen, toch niet verkocht. Het was ‘duidelijk een foutief geprijsd product’. Fout van de leverancier. Maar daardoor stond die lage prijs er ook bij concurrenten. In hoeverre kan je er als consument dan nog wel van uitgaan dat een prijs niet klopt?

Afgelopen dinsdag verkocht elektronica-webwinkel 4Launch enige tijd enkele harde schijven van Western Digital, die normaal minstens 250 euro kosten, voor amper zeven tientjes. Dit werd opgemerkt door een groepje Tweakers die de opvallend lage prijzen ook al hadden gezien bij concurrenten als Centralpoint.nl en Petcomputers.nl en Companic. Alleen hadden die webwinkels de fout snel ontdekt en de prijzen snel aangepast.

‘Duidelijk een foutieve prijs’
4Launch was wat trager en dus bestelden aardig wat mensen de harde schijf. Maar uiteindelijk kwam de aap uit de mouw.  In het topic op Tweakers reageerde de webwinkel: ” Door een fout in de pricefeed van de leverancier is een verkeerde prijs gecommuniceerd. Helaas is het niet mogelijk om deze 5TB schijf voor de prijs te leveren die nu online staat. Het gaat hier helaas duidelijk om een foutieve prijs. Wij zullen iedereen die bij ons een bestelling geplaatst heeft persoonlijk op de hoogte stellen. Excuses voor het ongemak.”

De zaak tegen Otto
Nu valt er altijd wat voor te zeggen als een product voor een opvallend lage prijs wordt verkocht. Eind 2006 was er een geval dat nu nog wordt aangehaald in dergelijke voorvallen. Otto had toen een tijdje een lcd-tv voor 99 euro in de webwinkel staan, terwijl die normaal meer dan duizend euro kost. Consumenten klaagden Otto aan, maar de webwinkel kreeg uiteindelijk van de rechter gelijk. ” Het had de kopers gelijk duidelijk behoren te zijn, dat hier een vergissing in het spel was. De koper had aan de juistheid van het aanbod moeten twijfelen en zelf onderzoek moeten doen of dit aanbod wel gedaan had kunnen worden, aldus het Gerechtshof.”

Als het dus duidelijk om een foutieve prijs gaat, dan staat de consument in zo’n geval dus niet sterk in de schoenen. Maar zoals Twitteraar Eddy van Dijk opmerkt: “De schijven waren bij de concurrentie net een tikkie duurder. Daarom bij jullie besteld.”

Tsja. Het zou zo maar kunnen dat je als consument geen flauw benul hebt van de gangbare prijzen van een Western Digital-harde schijf en dat je via Tweakers Pricewatch de prijzen vergelijkt en ziet dat 4Launch toevallig de goedkoopste is. Een bestelling is dan zo gemaakt. Staat 4Launch dan ook in haar recht om de bestelling te annuleren of te vragen aan de klant of hij het verschil tussen de juiste en de foute prijs alsnog wil lappen? Bij een meningsverschil zal de rechter het moeten uitmaken maar wij zijn van mening dat 4Launch hier gewoon zou moeten leveren.

Aanpassing aan software vereist
Natuurlijk blijft het een fout van de leverancier. Die had om de een of andere reden een foutieve prijs de feed ingeschoten en die belandde zo bij de nietsvermoedende webwinkels. En de ene retailer past het wat sneller aan dan de ander, zo is wel gebleken. Had dit voorkomen kunnen worden? Ja, zeker! Hoe moeilijk is het om een functie in je software in te (laten) bouwen die een melding stuurt naar de webwinkelier als een product dat bijvoorbeeld gemiddeld één keer per maand wordt besteld nu opeens twintig keer in het afgelopen uur is besteld. Het zou een boel gedoe voorkomen of in ieder geval binnen de perken houden.

Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre dit gevolgen heeft voor (het imago van) 4Launch. Deze webwinkel heeft als slogan “Discover smart shopping”, maar is duidelijk niet van bovenstaande vorm van smart shopping gediend. En het gaat ook prat op “de nieuwste producten, de juiste prijzen”. En uitgerekend dat laatste, juiste prijzen, lijkt niet echt op te gaan bij deze webwinkel. Het zou namelijk niet de eerste keer (1, 2, 3, 4) zijn dat 4Launch plots de prijzen verhoogt. We vragen ons af in hoeverre een rechter nog zo schappelijk zal reageren als hij ziet dat 4Launch blijkbaar geregeld met de prijzen knoeit…

Tags

Reacties