menu

Hoe belangrijk is een snelle webwinkel?

Laadt jouw webwinkel sneller met Sumostore?Recent kwam Sumostore met het nieuws dat ze ‘zo’n tien keer sneller zijn dan Magento’. Daarnaast hebben ze enkele andere alternatieven gemeten, die ze stuk voor stuk verslaan. Hoe belangrijk is dit eigenlijk voor jouw klanten? En hoe belangrijk is snelheid nou echt voor Google?

Sumostore, een Nederlandse aanbieder van opensource webwinkelsoftware, pretendeert tien keer sneller te zijn dan Magento. Een mooi resultaat natuurlijk want hoe sneller je webwinkel is hoe groter de kans dat een klant deze als prettig ervaart en uiteindelijk de kassa haalt. En naast dat het voor klanten positief is, hecht ook Google naar eigen zeggen waarde aan de snelheid waarmee een site – en dus ook jouw webwinkel – geladen kan worden.

Toch zijn er wel ook wat kanttekeningen bij deze mooie cijfers aan te brengen. Om te beginnen testen ze beide demo-omgevingen met elkaar. Interessanter was het geweest als ze op hun eigen server ook Magento hadden geïnstalleerd want nu vergelijken ze een Amerikaanse en enorm drukbezette server met hun eigen demo-pakket. En of het terecht is of niet, het demo-pakket van Magento is wel wat populairder en dus is het niet zo gek dat die demo wat minder snel op een request reageert.

Daarnaast is het ook de vraag hoeveel waarde je aan de snelheid van een demo kunt hechten. Uit de toelichting en screenshots van Sumostore kunnen we redelijk opmaken dat er met een lege webwinkel is gemeten en deze is geoptimaliseerd om snel te reageren. Bij SEOshop – die hebben ze ook meegenomen in hun test – vergelijken ze met een actieve webwinkel van Philips. Een webwinkel waarmee een klant dus werkelijk actief is, plaatjes heeft ingeladen waarbij onduidelijk is of Philips deze wel in optimale laadtijd heeft geoptimaliseerd.

En dat geeft dus ook wel gelijk aan of je de laadtijd van Sumostore moet vergelijken met die van je eigen webwinkel. Dat zou een beetje appels met peren vergelijken zijn want jouw webwinkel is waarschijnlijk lekker langzaam doordat jij ermee hebt zitten knoeien. Jawel, wij van dit weblog durven zelfs te beweren dat alle webwinkelsoftware-varianten in principe snel genoeg zijn, maar dat jij als webwinkelier in de meeste gevallen zorgt voor die traagheid. Respect voor het harde werk van Sumostore, maar de werkelijke zwakke schakel in het geheel laten ze hier buiten beeld.

Dat die webwinkelier echt de pijn is, bewijzen de statistieken al jaren. Al geruime tijd worden computers sneller, het internet sneller, software sneller, maar tegelijkertijd worden webwinkels vooral langzamer. De vele productfoto’s, socialmedia-buttons, Google Analytics-statistieken en allerlei andere toevoegingen hebben allemaal meestal veel meer invloed op je snelheid dan die basiscode van de webwinkel zelf. De ontwikkelingen van het internet maken code wel sneller, maar ook uitgebreider. Responsive websites hebben relatief veel code. Websites met veel afbeeldingen zijn relatief langzaam te laden, en websites met lekker veel interactiviteit hebben veel plugins die de boel ophouden.

Hoe erg dat is? Het is vervelend maar dat je er geen slapeloze nachten van moet hebben blijkt wel uit het feit dat blijkbaar alle nummer één noteringen in Google en alle webwinkels met meer dan een miljoen euro omzet stuk voor stuk vele malen trager zijn dan die ‘slechte demo van Magento’. Google zegt wel dat ze snelheid belangrijk vinden en klanten ergeren zich wel aan laadtijden, maar veel plugins, foto’s, code en andere vertragende zaken zijn nou eenmaal nodig. Dus als jouw webwinkel wat meer tijd nodig heeft is dat niets om over in paniek te raken. Het is een van de factoren waar Google misschien wel naar kijkt, maar van de honderden factoren staat snelheid eigenlijk maar laag bij de rankingfactoren.

Moeten we het onderzoek dus maar links laten liggen? Zeker niet. Het is goed te weten dat snelheid hoog op het prioriteitenlijstje van Sumostore staat. Het is handig. Maar als je dat echt belangrijk vindt, begin dan eerst eens bij jezelf. Zijn al je foto’s al geoptimaliseerd, investeer je in hosting, zijn alle plugins van je webwinkel echt zo essentieel en heb je alle optimalisatietips van Google al opgevolgd?

Tags

Reacties