Webhosting ergernissen

Webhosting ergernissen

Webwinkels moeten tegenwoordig 100% van de tijd bereikbaar zijn. Een webwinkel die na een klik van de muis niet binnen een seconde de gewenste producten laat zien loopt omzet mis. Hoeveel invloed heeft webhosting hierop?

Trage webwinkels kosten omzet. Een Amerikaans onderzoek (Fasthosts Internet, maart 2010) laat zien dat als een webwinkel traag werkt, 42% het aankoopproces afbreekt. 34% switcht vervolgens naar een andere online aanbieder. Dat de snelheid van webwinkels steeds belangrijker wordt is eigenlijk algemeen bekend. Vooral mannen houden van snelheid. Dat blijft niet beperkt tot het laden van de producten, eigenlijk de hele webwinkelervaring moet snel gebeuren. Tot het afrekenen aan toe.

Webhosting snelheid wordt vergeten
De snelheid van de webwinkel wordt bepaald door verschillende factoren. De persoon en techniek van de ontvanger, de software van de webwinkel, usability natuurlijk, en de techniek van webhosting. Op de persoon en techniek hebben we maar weinig invloed. Op zijn best kunnen we het met een goed statistiekenprogramma analyseren. De software van de webwinkel is in de meeste gevallen een heel bewuste keuze (geweest). Usability is veruit de belangrijkste eigenschap om een goede snelle webwinkelervaring te realiseren. We schrijven hier geregeld over! Maar webhosting is in veel gevallen een eigenschap waar totaal niet naar wordt gekeken!

Trage webhosting
Snelheid webwinkels door webhostingEen apart resultaat uit eigen onderzoek bij 50 webwinkels is dat een trage webwinkel meer ergernis oproept  dan een webwinkel die het zelfs helemaal niet doet. Traagheid wordt negatiever ervaren dan downtime! Een webwinkel die 2x als traag wordt ervaren, wordt vanaf dat moment door 73% volledig genegeerd.

Uit ons onderzoek blijkt dat van de Nederlandse providers 95% ruim voldoende hard- en software aanwezig heeft. Servers worden gemiddeld om de drie jaar vervangen. Ook de verbinding is zelden nog een probleem. Buitenlandse providers, zelfs net over de grens in België of Duitsland, leveren in Nederland wel al haperingen op. Bij Nederlandse providers die zakken in snelheid is het vooral het aantal websites of webwinkels dat op een server wordt gezet, waardoor deze tijdens piekuren mogelijk overbelast raakt.

Enkele jaren geleden bestond de meerderheid van websites nog uit simpele HTML, terwijl tegenwoordig zelfs kleine bedrijven al snel een eigen CMS aanschaffen. De druk die dit met zich meebrengt voor de hardware van webhosting partijen is enorm. Webhosting partijen ondervangen dit door nieuwe premium pakketten aan te bieden. Webhosting die soms tot twee keer zo duur is als het goedkoopste pakket maar waarbij veel sneller op bugs en vragen wordt ingegaan en veel meer faciliteiten worden geboden. Dagelijkse automatische backups, sterke spam filters, bijgewerkte software (Magento eist tegenwoordig al PHP 5.1) en goede database functionaliteiten.

Nederlandse webhosting acceptabel
Webhosting in Nederland is redelijk op orde. Bij vrijwel alle aanbieders zijn de snelheden van de webhosting acceptabel voor een gemiddelde website. Toch zul je je als webwinkelier moeten afvragen of acceptabel snel genoeg is en of jouw webwinkel nog wel onder de categorie ‘gemiddelde website’ valt. Open source webwinkels zoals Magento, osCommerce of Zen-Cart hebben zware databases en tientallen, zo niet honderden PHP queries per muisklik. Bij dat soort software pakketten is de keuze voor webhosting een belangrijke factor voor de snelheid van de webwinkel!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten