menu

Grote warenhuizen eindelijk in opkomst?

Suddenlee profileert zichzelf als een groot online warenhuis waar meer dan 300 webwinkels bij aangesloten zijn. Het nieuwe bedrijf belooft consumenten lagere prijzen, snellere verzending en meer gemak, terwijl ze toegang hebben tot de producten en winkels die ze al kennen en vertrouwen. 

Vorige week opende Suddenlee z’n digitale deuren en nu al heeft het connecties met grote webwinkels als Zara en H&M. Maar ook Levi’s, Nike, Ralph Lauren, Chanel en Burberry hebben zich aangesloten, zo zien we in deze immense lijst van aangesloten winkels en merken.

Afrekenen op één centrale plek
Suddenlee gebruikt één winkelmandje en een handige drag-and-drop interface. Hierdoor kan je meerdere producten van diverse winkels uitkiezen, terwijl je ze in één keer afrekent op één centrale plek. Volgens oprichter Eric Kammann beweren webwinkels dat ze meer gemak bieden dan een stenen winkel, terwijl in werkelijkheid het verschil tussen je geld uitgeven en je aankoop daadwerkelijk ontvangen veel potentiële kopers kan afschrikken. En dit resulteert weer in het achterlaten van het gevulde winkelwagentje tijdens het online winkelen.

Vandaag besteld, volgende dag in huis
Nu is het concept dat Suddenlee bezigt niet nieuw, maar ze proberen de concurrentie wel een loef af te steken door de producten al de volgende dag bezorgd te krijgen, zonder de bezorgkosten vele malen hoger te laten zijn dan je ergens anders zou verwachten.

Het addertje onder het gras
Nu staat zo’n concept natuurlijk niet zonder de gebruikelijke mitsen en maren. De voornaamste is dat je een kleine vergoeding in rekening wordt gebracht ($2,50 voor iedere webwinkel waarvan je koopt, de eerste twee zijn gratis)  voor het kopen van producten van verschillende webwinkeliers. Maar uiteindelijk zou dit zwaarder moeten gaan wegen dan de nadelen die het los van elkaar bezoeken van diverse webwinkels met zich meebrengt.

Dan is er nog de vraag hoe omslachtig het wordt voor een partij als Suddenlee om uit één bestelling de bestellingen van diverse webwinkels te halen en via die webwinkels de verzending en betaling te regelen. Gelukkig biedt PayPal sinds kort de optie om meerdere producten te kopen en na een eenmalige betaling, achteraf dit geld te splitsen en naar meerdere bedrijven over te maken.

Retourneren
Alle transacties worden gemaakt via Suddenlee. Zij nemen de bestelling aan, doen de aankopen bij de webwinkel en gooien alles in één verzending die zij de volgende dag bezorgen. Wil je iets retourneren, dan kan dat bij de lokale winkel met de meegestuurde bon of je kan Suddenlee tegen een bedrag van zes dollar de producten laten terugsturen.

In Nederland
In ons land is al meerdere keren geprobeerd zo’n online, overkoepelend warenhuis op te starten. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. Zo werd in 2008 Sjopper gelanceerd, maar moest het al na een jaar helaas concluderen dat het toch niet winstgevend genoeg was. Fruugo doet het wat dat betreft beter. Oorspronkelijk overgewaaid uit thuisland Finland, is de site sinds medio 2009 ook actief in ons land. Ze bieden onderdak aan 180 verkopers uit Finland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Merken die onder andere te vinden zijn op de site zijn Nike, L’Oréal, Hugo Boss en LEGO. Ook hier hoef je maar op één plaats te bestellen en maar één keer te betalen, terwijl de producten in losse afleveringen arriveren.

Meer online warenhuizen
Vergelijkingssite Beslist.nl zal eind dit jaar ook komen met één winkelmandje. “Een logische volgende stap om definitief nummer één te worden in de alsmaar complexer wordende shoppingmarkt. Eén keer zoeken, één keer inloggen, één keer afrekenen en toch shoppen bij meer dan duizend winkels. De droom van onze bezoekers gaat werkelijkheid worden”, zo stelde commercieel directeur Leon Kramer enkele dagen terug.

En wij verwachten dat meer nieuwe en bestaande bedrijven deze droom werkelijkheid zullen laten worden. Het is de volgende stap waar de immer kritische consument nu ook online aan toe is. Om op één centrale plek diverse webwinkels te bezoeken, producten in de winkelwagen te gooien en op één plek in één keer af te rekenen.

Tags

Reacties