menu

Frans schandaal om nepbeoordelingen

In Frankrijk schandaal om nepbeoordelingenHet rommelt in de Franse ecommerce. Er zijn in Frankrijk tegen vijf bedrijven rechtszaken aangespannen omdat zij de boel zouden belazeren met neppe consumentenbeoordelingen. Zelfs de staatssecretaris van Toerisme bemoeit zich er mee. Wordt dit bedrog nu eindelijk aan banden gelegd of is het een hopeloze strijd?

Iedereen die vergelijksites en webwinkels afstruint en daarbij zijn keuze (deels) laat afhangen van de reacties van anderen, is ze wel eens tegengekomen: van die gigantisch overdreven of volkomen onrealistische beoordelingen die vaak totaal iets anders suggereren dan de algemene opinie over het desbetreffende product of service.

Beoordelingen manipuleren
Nu is één zo’n verdwaalde reactie nog geen probleem, maar het is een ander verhaal als bedrijven stelselmatig de vergelijksites verpesten en de gemiddelde beoordeling van bijvoorbeeld een accommodatie manipuleren. Dit doen ze door verschillende mensen of zelfs externe bedrijfjes in te huren en gebeurt dikwijls via proxy’s en dergelijke technieken.

De vijf bedrijven uit Frankrijk die zich schuldig maakten aan zulke praktijken werden niet bij naam genoemd, maar het zou gaan om ‘een site voor reis-veilingen, een grote website die gespecialiseerd is in toerisme, een webwinkel, een vergelijkingssite op het gebied van toerisme en zelfs een site over online reputatie’. De schrijvers van deze ‘bedrieglijke marketing’ riskeren twee jaar gevangenisstraf en een boete van 187.500 euro.

In Frankrijk zelfs kamervragen over reviewsites
Guy Malherbe van de centrumrechtse politieke partij UMP heeft in Frankrijk Kamervragen gesteld over de kwestie. Hij wil dat de minister van Economie, Financiën en Industrie aandachtig kijkt naar de geloofwaardigheid van reviewsites en haar door gebruikers toegevoegde meningen over de kwaliteit van een product, hotel, restaurant of iets dergelijks. “Het lijkt erop dat sommige van deze opvattingen nep zijn en er is een gebrek aan enige authenticiteit.”

De politiek neemt deze fraudezaak dus serieus. De UMP wil het liefst zien dat er een of ander mechanisme in dergelijke reviewsites wordt ingebouwd, waarmee de authenticiteit van consumentenbeoordelingen worden gewaarborgd.

De strijd tegen nepbeoordelingen
De Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes (DGCCRF) heeft een groep cyber-onderzoekers samengesteld die de jacht op valse consumentenbeoordelingen hebben geopend. Sinds januari van dit jaar hebben ze al 132 onderzoeken lopen. Sommige studenten zouden 250 nepreacties schrijven voor 3500 euro. Een leuk bijbaantje voor hen, maar een doorn in het oog voor sites die een zo eerlijk mogelijke opinie over een product of dienst proberen weer te geven.

Het Franse Consolabel strijdt tegen de neprecensies, evenals reisvergelijksite Vinivi. Berichten die op de site staan worden geschreven door reizigers die ook daadwerkelijk in de desbetreffende accommodatie hebben verbleven. Mensen die verblijven in de bij Vinivi aangesloten accommodaties krijgen kort na hun reis namelijk een vragenlijst opgestuurd waarin gevraagd wordt naar hun mening, die daarna online wordt gezet. Hierdoor verschijnt er natuurlijk niet alleen maar positief commentaar, maar zullen negatieve reacties net zo goed online komen.

Nepbeoordelingen in Nederland
Nu is het fenomeen nepbeoordelingen ook in Nederland niet onbekend. Toch lijkt de irritatie erover en de strijd ertegen nog lang niet zo groots uitgebarsten als momenteel in Frankrijk het geval is. Is de politiek in ons land nog niet wakker geschud of zijn dit soort praktijken hier veel onschuldiger en kleinschaliger?

Tags

Reacties