‘Foute dropshippers zijn zeker geen amateurs’

Dropshipping, online verkopen uit andermans voorraad, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Helaas doen niet alle ondernemers dit volgens de regels. “Big business” volgens de Consumentenbond, die onderzoek deed naar malafide dropshippers. “Dit zijn professionals die met slinkse trucs consumenten misleiden en de wettelijke regels omzeilen.”
Voor het onderzoek bekeek de Consumentenbond twintig dropshippers waarover veel klachten binnenkwamen bij de bond zelf en/of op Trustpilot. De bevindingen zijn te lezen in de laatste Consumentengids.
Bedrijven uit Hong Kong, Dubai of het Verenigd Koninkrijk
Met gangbare prijzen, vage leverbeloftes als ‘vandaag besteld = vandaag verstuurd’ en namen als Vanhalenmode.nl, Loisamsterdam.com en Gezonde-schoenen.nl suggereren de bedrijven dat het om Nederlandse webwinkels gaat. Uit het artikel: “Je wordt al meteen op het verkeerde been gezet door de naam en het uiterlijk van de webshop.”
Het gaat echter niet om ‘gewone’ webshops, maar om dropshippers die vaak vanuit andere landen opereren: de helft van de onderzochte sites zijn in handen van internationaal opererende bedrijven uit Hong Kong (7 stuks), het Verenigd Koninkrijk (2) en Dubai (1). De producten komen meestal vanuit China deze kant op.
Klachten
Klachten gaan vooral over de slechte kwaliteit, hoge retourkosten (tot tientallen euro’s), slechte service en misleiding met prijzen en reviews. Geen van de onderzochte partijen biedt een Nederlands retouradres aan, wat wel verplicht is.
Geen van de sites biedt een Nederlands retouradres aan
Volgens de Consumentenbond gaat het niet om amateurs die hier en daar een beginnersfoutje maken, maar om professionele bedrijven met verkeerde intenties en grote reclamebudgetten. Opgeteld zijn hun advertenties 211 miljoen keer getoond bij Google en 99 miljoen keer bij Facebook en Instagram (Meta). De bond pleit onder meer voor betere afspraken met deze en andere partijen die dropshippers faciliteren.
De Consumentenbond heeft de bevindingen over dropshipping gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM), maar of dit helpt valt te bezien. Afgelopen najaar waarschuwde de toezichthouder nog dat handhaving “een uitdaging” dreigde te worden doordat dropshippers “als paddenstoelen uit de grond” schoten.
‘Ook verkoop- en betaalpartijen aanspreken’
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, realiseert zich dat handhaven heel moeilijk is bij internationaal opererende dropshippers die op professionele wijze de regels ontduiken. “Ze kunnen bij veel klachten ook eenvoudig stoppen en een webwinkel beginnen met een andere naam.” Ze pleit voor structurele oplossingen, ook op Europees niveau.
“Daarover denken wij mee met de ACM. We willen bijvoorbeeld dat de toezichthouder sneller en effectiever kan ingrijpen. In samenwerking met partijen die dit soort dropshippers faciliteren, zoals verkoop-, betaal- en advertentieplatforms.”
Handhaving
De ACM trad vorig jaar meerdere keren op tegen dropshippers, na klachten over lange levertijden, tegenvallende productkwaliteit en retour- en terugbetalingsproblemen. Vorige week nog legde de waakhond een boete van 90.000 euro op aan Wolffashion.de, dat zich vanuit Nederland vooral op de Duitse consumenten richt. Op de website stond niet duidelijk en begrijpelijk vermeld dat de producten uit China kwamen en ook naar China teruggestuurd moesten worden.
Online consumentenvertrouwen op het spel
Met zulke praktijken benadelen malafide dropshippers niet alleen consumenten, maar ook online ondernemers die wél te vertrouwen zijn. Dat doen ze zowel direct als indirect: ze trekken kopers naar zich toe, die vervolgens teleurgesteld raken in online winkelen.
‘De consument moet weten dat de bestelling rechtstreeks uit China wordt geleverd’
ACM-bestuurder Martijn Ridderbos verklaart: “Dropshipping is niet verboden. Ondernemers die hiervoor kiezen, moeten zich wel realiseren dat zij zich moeten houden aan de regels die consumenten beschermen. Zo moet de consument, vóórdat hij zijn aankoop doet, weten dat de bestelling rechtstreeks uit China wordt geleverd. En moet hij dan weten waarnaar de bestelling kan worden teruggestuurd. Bedrijven die hieraan niet voldoen, schaden het vertrouwen van consumenten in online markten.”
Reacties