menu

‘Fashion-branche snapt ecommerce het best’

'Fashion-branche snapt ecommerce het best'De mode-industrie doet het goed op het gebied van ecommerce. Niet alleen is deze branche goed vertegenwoordigd met het aantal webwinkels, het doet ook het sterkst een beroep op de ondersteuning door dienstverleners, zoals bijvoorbeeld met de online marketing of de fulfilment.

Dit blijkt uit een benchmarking rapport dat World Business Research opstelde in opdracht van dienstverlener Arvato. In vergelijking met ‘beauty’, ‘fast moving consumer goods’ en ‘luxury’ heeft de fashion-branche aanzienlijk meer webshops en is het in meer landen online vertegenwoordigd.

“De studie maakt duidelijk dat de handel zich momenteel in de fase van sterke veranderingen bevindt. Ecommerce groeit enorm”, zo zegt Niels Weithe van Arvato. “Om bij de klanten te scoren en op lange termijn succes te kunnen boeken, moeten ondernemers echter ook naast de webshop de gehele waardeketen in het oog houden met de fulfilment inbegrepen. Alleen door de diensten te koppelen kunnen de schatten die de markt biedt, worden gelicht.”

Vooral online marketing uitbesteden
Van de ondervraagde bedrijven werkt bijna de helft in het geval van de ecommerce-activiteiten samen met externe dienstverleners. En ook hierin blijkt de fashion-branche een leidende rol te hebben, aangezien het hierin een aandeel van 56 procent heeft. Favoriete onderdelen om uit te besteden zijn online marketing, website-development en website-operations. Volgens Weithe is er in de diverse branches echter nog geen sluitende strategie ontwikkeld wat betreft het uitbesteden. “De beste marketing helpt niet, wanneer de andere processen niet kloppen.” Op dit vlak kan het allemaal dus nog wel wat efficiënter, zo denkt hij.

Focus op Europa en Azië
Wanneer de vraag luidt wat de plannen zijn voor een verdere uitbesteding van ecommerce-diensten, geeft de meerderheid van de ondervraagde bedrijven de focus te hebben op de regio Europa. De grootste behoefte aan ondersteuning is te vinden in de online marketing, gevolgd door logistiek en fulfilment. In de multichannel-business wordt er bij de toekomstige ontwikkeling niet alleen gekeken naar Europa, maar ook Azië is een interessante regio.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 93 bestuurders, managers en leidinggevenden in de ecommerce en het waren vooral Britse bedrijven die ondervraagd werden, “omdat dit land voortrekker is in de online handel”.

Tags

Reacties