menu

EMOTA lanceert Europees keurmerk voor webwinkel

EMOTA lanceert Europees keurmerk voor webwinkelEMOTA, oftewel de European Multi-channel and Online Trade Association, heeft gisteren haar Europese keurmerk voor webwinkels gepresenteerd. De organisatie, die claimt meer dan tachtig procent van de Europese ecommerce te vertegenwoordigen, introduceert overeenstemmende certificatie-criteria voor alle nationale keurmerken in Europa.

Dit zou het vertrouwen van consumenten in online shoppen over de grens verbeteren, zo valt ook te lezen op ons Europese Ecommerce News. Hierdoor zou de omzet van online crossborder-verkopen voor Europese webwinkeliers moeten stijgen en de taalbarrières van nationale keurmerken moeten verdwijnen.

Europees keurmerk voor veiliger online shoppen
“Het gebruik van een keurmerk is met name belangrijk voor midden- en kleinbedrijven, aangezien hun eigen merk vaak niet zo heel bekend is. Het doel van ons Europese keurmerk is om consumenten in heel Europa ervan te verzekeren dat de webwinkel die het keurmerk draagt, is gevalideerd door een door EMOTA erkende keurmerk-provider en dat er dus veilig geshopt kan worden”, zo legt president Walter Devenuto van EMOTA uit.

Volgens de organisatie zijn er nog steeds drempels op ecommerce-gebied (lokaal en cross-border) waar overheen gestapt moet worden, zowel aan consumentenzijde als aan de kant van de webwinkeliers. Deze barrières kunnen van uitvoerende of wettelijke aard zijn, of gewoon zijn ontstaan door een gebrek aan vertrouwen. Samen met het erkende nationale keurmerk, zal het EMOTA-keurmerk helpen om de op vertrouwen gebaseerde weerstand bij consumenten weg te nemen.

“We hebben overeenstemming gevonden in een aantal strikte accreditatie-criteria, die zullen garanderen dat consumenten uitstekende service kunnen verwachten als ze online shoppen bij een aangesloten webwinkel”, zo legt Suzanne Czech van EMOTA uit. “Naleving van onze criteria zullen worden gecontroleerd en webwinkels die niet in overeenstemming met de gedragscodes van onze erkende keurmerken handelen, zullen het voordeel van het weergeven van ons Europese keurmerk op hun website verliezen”.

In 2010 stapte Thuiswinkel.org nog uit EMOTA, omdat het de Europese belangenbehartiger te ouderwets zou vinden. In april 2012 werd Ecommerce Europe gelanceerd, een Europese webwinkelbehartiger waarbij Wijnand Jongen van de Thuiswinkel Organisatie aan de basis hiervan stond.

Tags

Reacties