menu

De opkomst van de shopping-API

De opkomst van shopping-API’sAPI’s, oftewel application programming interfaces, hebben in heel wat gevallen veel goeds gedaan voor bepaalde online softwareapplicaties, die populairder werden en werden gebruikt in diverse ‘mashups’, met andere applicaties en websites. Maar in de ecommerce-sector worden API’s wat minder gebruikt. En dat is erg jammer.

Linda Bustos, directeur ecommerce research bij Elastic Path, vertelt tegenover Monetate over de publieke API’s die veel internetbedrijven als Twitter, Google en Facebook vrijgeven zodat ontwikkelaars ermee aan de slag kunnen en op hun beurt weer nieuwe online applicaties kunnen ontwikkelen (zoals bijvoorbeeld Hootsuite).

Volgens haar vindt er een flinke ontwikkeling plaats van API’s die ondersteuning bieden aan ecommerce en de daarbij behorende webwinkels en betalingsproviders. En dit komt doordat de explosie van sociale en mobiele apps voor situaties heeft gezorgd waarin de commercie zich van nature in wil mengen. En om een catalogus, zoek- en kassa-functionaliteit te kunnen bieden bij dat soort apps is er communicatie nodig tussen de ecommerce-systemen en die apps. En dan komen API’s vanzelf om de hoek kijken.

API’s doen het ook goed bij digitale goederen, zoals online magazine- en krantenabonnementen, streamingsdiensten, ebooks, mobiele en social games, et cetera. Deze producten vragen vaak om terugkomende rekeningen, ‘in-app’-transacties, zonder een standaard checkout-proces. API kan de connectie maken tussen het digitale product en het ecommerce-systeem.

Valkuilen voor shopping-API’s
Volgens Bustos zijn er een aantal valkuilen die bedrijven moeten vermijden als het gaat om de shopping-API’s. Zo kun je die API’s intern hebben, alleen voor het bedrijf of vertrouwde partners, en extern, zodat ontwikkelaars de productcatalogus en dergelijke naar hartelust kunnen aanpassen (voor hun affiliate-doeleinden). Bij de interne API’s moet je er heel goed op letten dat de veiligheid rondom de API in orde is. Denk aan authenticatie, beveiliging, machtigingen op diverse momenten, et cetera.

Bij de extern aangeboden API’s loop je het risico dat wat ontwikkelaars bouwen niet zo strak in elkaar zit als wat jij intern hebt gebouwd. Met name open source formules hebben hier veel mee te maken. Software als Joomla, WordPress of osCommerce zijn in het verleden regelmatig in het nieuws geweest vanwege lekken of andere veiligheidsproblemen. In vrijwel alle gevallen lag het niet aan de software zelf, maar aan de toepassingen die externe ontwikkelaars er bovenop hadden gebouwd.

Balans tussen veiligheid en vrijheid
Er moet een balans zijn tussen het behoud van de controle enerzijds en het aantrekken en vasthouden van ontwikkelaars anderzijds. (De voornaamste reden waarom Google+ nog vrij voorzichtig is met het vrijgeven van API’s.) Ontwikkelaars willen duidelijke voordelen en kansen zien als het gaat om je API, bijvoorbeeld doordat ze geld kunnen verdienen met de door hen gemaakte mashup, maar ook code-voorbeelden, goede documentatie, ondersteuningsforums en contactmogelijkheden. Zomaar een API vrijgeven en er verder nooit meer bij betrokken zijn, zal je dus niet in dank worden afgenomen!

Betalen via een API

Maar uiteindelijk zullen ze er komen. Er ontstaan steeds meer koppelingen, mogelijkheden met social media et cetera. Zelfs tot in het betalingssysteem aan toe. API’s die puur transactioneel zijn, begeven zich volgens Bustos nu nog steeds in de kinderschoenen. Maar in bedrijfstakken waar ze cruciaal zijn voor het te gelde maken van producten (zoals de eerder genoemde digitale producten) of waarbij het belangrijk is dat de consument toestemming geeft of het spel op enig moment kan hervatten, daar komen API’s vaker voor. Ze maken dan deel uit van het businessmodel. Voor de traditionele e-commerce gaat Bustos ervan uit dat we meer ‘Amazons en eBays’ zullen zien die hun nek uitsteken wat betreft het vrijgeven van API’s. "Het is nog steeds vroeg en spannend, maar je zou kunnen zeggen dat elke sector nog achterloopt. Er moet gewoon meer bewustwording en moed ontstaan om ze te gebruiken."

Een API waar Bustos zelf erg over te spreken is, is een interne, die door Tesco in Zuid-Korea werd toegepast. Daar konden klanten onderweg met hun smartphones (en een geïnstalleerde QR-lezer) boodschappen doen vanaf een reclamezuil, zonder dat ze ook maar één stap binnen de supermarkt zetten. In Nederland is onder andere webwinkelsoftware-aanbieder SEOshop flink bezig in de wereld van API’s.

 

(Klik op de afbeelding of hier voor de volledige infographic)

Tags

Reacties