menu

Wel of geen www voor je domeinnaam?

Google verwijdert de ‘www’ in url’s vanaf versie 69 van internetbrowser Chrome. Ook de ‘m.’ voor mobiele websites wordt niet meer in de url-balk getoond. Moet jouw webwinkel daarom ook maar van de www-versie van je domeinnaam af? En hoe gaat dat dan in z’n werk?

Het lijkt erop dat Google klaar is met de url, uniform resource locator, zoals wij die kennen. In versie 70 van haar populaire internetbrowser Chrome worden https-websites niet langer extra onder de aandacht gebracht met het groene “Secure”-blokje voor de link, maar wordt in plaats daarvan “not secure” in het rood getoond bij onversleutelde http-websites.

‘Url’s geven niet juist de webidentiteit weer’

En ook de www verdwijnt uit het beeld. En ergens is dat wel logisch, zo legt Adrienne Porter Felt van Chrome uit: “Url’s zijn lastig te lezen, het is moeilijk om te weten welk deel ervan we geacht worden te vertrouwen, en in het algemeen denk ik niet dat url’s werken als een goede manier om de identiteit van de website over te brengen”, zo zegt ze.

“We willen dus naar een punt toe waarbij webidentiteit voor iedereen begrijpelijk is: mensen weten met wie ze communiceren wanneer ze een website gebruiken en ze kunnen uitvogelen of ze diegene vertrouwen.” Dit betekent dus een grote verandering in hoe Chrome url’s gaat tonen. Eén manier om dit te doen is door de ‘www’ voor een domeinnaam niet langer te tonen.

Discussie op Webwinkel Community

Op het besloten forum Webwinkel Community heerst er momenteel een discussie over wel of geen www. Gebruiker Stickerland vraagt zich af wat te doen: “Standaard ook maar de www van de domeinnaam snoepen via .htaccess? Of lekker met www ervoor laten, ook al zal Chrome dit dus niet weergeven?”

‘Zo lang je website maar niet op beide bereikbaar is’

Gebruiker Matthijs heeft wel een idee: “Als je ervoor zorgt dat je website níét op beide bereikbaar is, dan maakt het qua keuze weinig uit. Als je website nu goed gepositioneerd staat op ‘www’ is er geen enkele reden om dit aan te passen. Het kan zelfs enkel negatief uitvallen, omdat al je backlinks geredirect zullen worden naar de niet-www-versie.”

‘Www is ouderwets’

En volgens gebruiker Bero is ‘www’ voor je domeinnaam alleen maar handig als je onderdelen zoals plaatjes op andere servers of andere delen van je website host. “Maar omdat de meeste webwinkeliers gewoon alles onder één domein draaien en op één hosting, is het echt wel een beetje ouderwets.” En het níét tonen van www in je domeinnaam scheelt volgens hem ook weer ruimte met je promotiemateriaal, zoals op flyers of op social media.

Zelf heeft hij zo’n zestig domeinen die hij in beheer heeft geredirect naar het www-loze domein. “Een voordeel hiervan is dat je een geforceerde redirect hebt op server-niveau, dus nog voordat de pagina wordt geserveerd, en geen ‘header redirect’ hebt zoals je wel hebt met .htaccess-bestand. Dit wordt door zoekmachines als Google dus ook niet als een redirect gezien.”

‘Voor zoekmachines is dit beste oplossing’

Hij licht verder toe: “Voor zoekmachines is dit de beste oplossing. Stel, er wordt naar je site gelinkt door diverse websites, maar de een gebruikt ‘www’ en de ander niet, dan krijg je in zoekmachines zoals Google twee vermeldingen met beide een eigen pagerank. Maar dankzij de mod_rewrite wordt de ‘www’ omgezet naar een gewoon domein, en wordt dus ook meteen aangegeven aan de zoekmachine dat deze twee links gelijk zijn.”

Hij gaat verder: “Dit heeft direct invloed op de pagerank, want ze worden bij elkaar gevoegd. Op het gebied van pagerank geldt dit overigens ook voor http en https.” Bero noemt dit – bij het overstappen naar geen-www – “al met al een betere oplossing dan het gebruiken van een .htaccess-301-redirect”.

Wel of geen www

De vraag of je nu voor een webwinkel moet kiezen met wél of géén www voor de domeinnaam, lijkt hiermee dus te zijn beantwoord. Google gaat de www sowieso niet meer tonen, het weglaten van deze drie letters scheelt je ruimte bij het reclame maken voor je online shop én als je een redirect via de serversoftware regelt dan ziet Google het ook niet als een redirect, wat weer gunstig is voor je positie in de zoekresultaten.

Tags

Reacties