menu

Veel senioren herkennen onveilige webwinkel niet

Ruim veertig procent van ouderen in Nederland die online shoppen, hebben moeite met het herkennen van een onveilige webwinkel. Gelukkig zijn ze wel vrij voorzichtig online en proberen ze wel op meerdere zaken te letten.

Senioren die online shoppen kijken vooral naar de bekendheid van de webwinkel of het merk waar ze willen bestellen. Ook is het groene slotje aardig ingeburgerd: 57 procent let hier op, zo blijkt uit een onderzoek van SeniorWeb onder bijna duizend ouderen.

Keurmerk als indicator

Een iets kleiner percentage kijkt of er ‘https’ in de url staat, terwijl bijna de helft van de ondervraagden kijkt of er een waarborg of keurmerk aanwezig is. En bijna vier op de tien kijkt naar de mogelijke betaalmethodes.

Maar het zijn niet alleen de zaken die de webwinkelier zelf heeft geïmplementeerd in de shop waar de oplettende oudere naar kijkt. Zo zijn voor ruim een derde online recensies van andere klanten ook handig. Er wordt minder gelet op zaken als het retourbeleid of hoe lang een webwinkel al bestaat. Uiteindelijk doet de helft van de senioren géén aankoop bij een webwinkel als die er onbetrouwbaar of onveilig uitziet, zo concludeert SeniorWeb.

Andere redenen om webwinkel te verlaten

Dat ouderen soms niet overgaan tot aankoop, heeft niet alleen te maken met hoe betrouwbaar een shop oogt, het heeft ook te maken met gemak. Zo kan een onduidelijke website, het feit dat er te veel persoonsgegevens ingevuld moeten worden of dat er verplicht een account aangemaakt moet worden, ervoor zorgen dat de shoppende senior afhaakt.

Voor 44 procent zijn (hoge) verzendkosten ook een reden om toch maar af te zien van de geplande aankoop. En het (te) lang moeten wachten tot een product in huis is voor bijna één op de vijf ondervraagden een reden om niet verder te gaan met bestellen.

Tags

Reacties